“We beseffen ten volle dat de weg die voor ons ligt nog lang en hobbelig is, maar als er één ding is dat we de afgelopen jaren hebben geleerd, dan is het dit: de grootste bedreiging voor onze planeet is denken dat iemand anders haar wel zal redden. Vandaag voelen we ons klaar en uitgerust om onze verantwoordelijkheid op te nemen.”
Dat zegt Pol Deturck, CEO van B.I.G. sinds het voorjaar van 2021, in niet mis te verstane woorden. Beaulieu International Group ambieert noch min noch meer een voetafdruk die tot nul wordt herleid. Duurzaamheid betekent ook meer dan enkel ecologische ambities nastreven. Het gaat ook over de zorg voor de medewerkers en de mensen rondom en om zaken doen op een transparante, integere manier. In die zin is het de perfecte vertaling van de in 2021 gedefinieerde purpose van de Groep: Shaping sustainable living, together.
Ambitie te koop
Pol Deturck (zie foto) windt er gaan doekjes om als de ambities ter sprake komen. “Tegen 2030 willen we, samen met een brede groep leveranciers, stakeholders en partners, dé leider zijn in duurzame vloer- en materiaaloplossingen”, aldus de CEO. “Concreet is onze toekomstige waarde gebaseerd op producten en diensten die milieu- en klimaatvriendelijk en circulair zijn, die worden aangeboden door getalenteerde, innovatieve mensen met de nadruk op integriteit en respect voor waarden. Als 100% internationaal familiebedrijf met een duidelijke lange termijn visie, zijn we trouw gebleven aan onze plannen en zijn we blijven investeren in het bedrijf. Net zoals onze investeringen uit het verleden ons in staat stelden om in 2021 te floreren, zullen de geplande investeringen voor 2022 ons in de komende jaren nog sterker maken.”
Het Beaulieu-concern had in 2021 de ambitie om meer dan 100 miljoen euro te investeren. “Maar we werden afgeremd door externe, onvoorziene factoren: van vertragingen bij offertes en uitvoering tot het gebrek aan beschikbaarheid en middelen als gevolg van de pandemie”, aldus nog Deturck en Pieter-Jan Sonck, CFO van B.I.G. “Als alles volgens plan verloopt, maken we het in 2022 goed met een investeringsbudget van meer dan 100 miljoen euro.”
Overtuigende balanscijfers
B.I.G. rapporteert in zijn jaarverslag van 2021 een omzet van 2,5 miljard euro, een stijging met 45 % ten opzichte van 2020. De ebitda van het concern bedroeg 451 miljoen euro, een stijging met 120 % ten opzichte van 2020 en een nettoresultaat van 274 miljoen euro, een groei met 215 % ten opzichte van 2020.
B.I.G. laat weten dat het veel te danken heeft aan zijn strategie van geografische spreiding en aan de politiek van verticale integratie waardoor de supply chain risico’s grotendeels werden beperkt.
B.I.G. heeft drie grote business units: polymeren (divisie die het uitstekend deed), flooring solutions en engineered solutions. Voor de West-Vlaamse multinational werken er wereldwijd net geen 5.000 mensen in 19 landen. Ze bedienen klanten in 140 landen.