Met jarenlange ervaring is Beaulieu een gevestigd meubelstoffenfabrikant die bekend staat om eigentijds design, perfecte proporties en diverse materialen. Beaulieu-dochter Tessutica is met de merknamen Beaulieu Fabrics en Ray (op basis van een andere type garens) goed voor een jaaromzet van om en bij de 20 miljoen euro.
Design, financiën en sales worden integraal opgevolgd vanuit Vlaanderen, de productie gebeurt in Roemenië waar zo’n 130 mensen aan de slag zijn in een fabriek van om en bij de 25.000 vierkante meter. “Destijds werd de strategische beslissing genomen om naar Oost-Europa uit te wijken, vooral omdat er in Kruishoutem niet meteen plaats was”, aldus topman Karl Henderson.
Duurzaam, duurzamer, duurzaamst
De roep naar meer en meer duurzaamheid bleef niet onbeantwoord. “We zetten al langer in op ecologie, maar met de komst van onze CEO Pol Deturck is het hele proces nog in een niet te stoppen stroomversnelling geraakt”, aldus Karl Henderson. “De hele groep heeft de ambitie om tegen 2030 carbon neutraal te produceren en we zijn met ons businessplan Route 2030 aardig op weg om die uitdaging ook waar te maken.”
Tessutica maakte de voorbije jaren ook een strategische zwenking door de focus te leggen op high end producten, weg uit het goedkoper aanbod zeg maar. In het Verenigd Koninkrijk – met 50 procent van de omzet de belangrijkste klant – slaat het West-Vlaamse aanbod danig aan. “Tot slot maakten we ook een keuze om naast indoor ook outdoor textiel aan te bieden, en ook dat blijkt nu een schot in de roos”, aldus Karl Henderson. “Onze service met snelle leveringen doet de rest.”