De koffiebarketen ontstond in Izegem in de tweede helft van 2018. Oprichter Bart Buyse startte met zijn vintage Citroën coffeetruck uit 1974 de handelsactiviteiten en verkocht onder de brug aan het station van Izegem vanaf 6 uur ’s morgens tientallen kwaliteitskoffies aan de Izegemse pendelaars.
Inmiddels heeft IzyCoffee met zijn funky koffiebars in Izegem, Tielt, Torhout, Roeselare, Kortrijk, Knokke, Oostende, Gent (2) en Antwerpen (Meir) reeds een grote fanbase opgebouwd. “Om u een idee te geven: tijdens de drie Kerstweken alleen al hebben we in onze nieuwste sites (Gent, Antwepren) elk 10.000 koffies verkocht”, zegt Bart Buyse. “In eigen land zullen er nu zo snel mogelijk shops bijkomen in alle grote stations, en verder in een pak centrumsteden (zoals Brugge) of middelgrote locaties zoals Ieper, Zeebrugge of Nieuwpoort. Soms kan ik mezelf niet geloven: we zijn echt wel aan iets immens aan het bouwen.”
De lokroep van het buitenland
De ambities blijven ook niet langer beperkt tot eigen land. Ook de buurlanden moeten voor de bijl. “Rijsel en Maastricht staan als eersten geprogrammeerd en vervolgens alles wat ten zuiden van Rijsel en ten noorden van Maastricht ligt”, aldus Buyse. “Een klassieke financiering en opstart krijg je gemiddeld op drie maanden rond. Finaal willen we dit jaar of uiterlijk volgend jaar ook de boer op in Duitsland. Ik werkte er lange tijd voor Lufthansa en heb daar een groot netwerk aan overgehouden. Geen twijfel mogelijk: het moet ook daar rlukken. “
De kracht van crowdfinanciering
Groeien is mooi, snel groeier nog mooier, maar hoe krijg je een en ander gefinancierd? “Met de Vlaamse financieringsfondsen The Harbour en WinWinner wisten we al aardig wat crowdgeld binnen te halen,” aldus Buyse. “Om een idee te geven: via WinWinner haalden we net geen 340.000 euro op bij particuliere beleggers, geld dat nu nog mooi op onze bankrekening staat en mee moet dienen om ons businessplan nu concreet te maken. Naargelang we een andere regio aanspreken – we hebben ook grote steden in Wallonië op het oog – zullen we met andere partners moeten werken, daar ben ik me goed van bewust. In 2020 waren we al winstgevend, in 2021 zullen we onze winstgevendheid zelfs weten te verhogen. Break-even cijfers per shop interesseren ons momenteel minder, maar we willen wel altijd profitabel verder blijven groeien. Nu zetten we sowieso alles op alles om ons concept zo breed mogelijk uit te rollen. Tot de Starbucks van West-Europa, jawel.”