Buyse Bart koffie

Bart Buyse haalt 150.000 euro crowdkapitaal op voor zijn koffieketen IzyCoffee

IZEGEM, 7 april 2020 – Met reeds 3 koffiebars in Izegem, Tielt en Torhout is de West-Vlaamse koffieketen IzyCoffee bezig aan een stevige groei. Maar zaakvoerder Bart Buyse wil nog verder gaan: “Het uiteindelijke doel is om in elke Belgische stad met meer dan 20.000 inwoners ten minste 1 vestiging te openen.” Om de groeiplannen mogelijk te maken zijn uiteraard investeringen nodig. IzyCoffee organiseerde daarom een crowdlendingcampagne en haalde zo ruim 150.000 euro op, waardoor de opening van de recentste vestiging in Torhout mogelijk werd.

Dat de Belg graag koffie drinkt, is algemeen geweten. Maar kwaliteitskoffie vind je zeker niet overal. Daarom startte Bart Buyse in 2018 met een coffee truck en een eerste koffiebar in zijn thuisstad Izegem. Zijn concept sloeg duidelijk aan en leidde tot de opening van een tweede IzyCoffee-vestiging, in Tielt. Buyse heeft grootse plannen met IzyCoffee: “Het is de bedoeling om in elke Belgische stad met meer dan 20.000 inwoners ten minste één vestiging te openen”, vertelt hij. “In veel grootsteden vind je goede koffiebars, maar in de kleinere provinciesteden is het vaak lang zoeken naar kwaliteitsvolle koffie.”

Groeiplannen vragen investeringen

Een nieuwe vestiging uit de grond stampen vraagt uiteraard investeringen. Buyse startte daarom een financieringszoektocht. “Winwinleningen zaten altijd al in mijn businessplan”, zegt hij. “Ik koos ervoor om een campagne op te starten bij het crowdlendingplatform WinWinner. Op die manier kon ik met een publieke campagne op zoek gaan naar mensen die in IzyCoffee wilden investeren via de winwinlening.”

De campagne werd gelanceerd in september 2019 met 100.000 euro als doelbedrag. Buyse merkte heel veel positieve feedback van zijn volgers en organiseerde zelfs een infoavond voor geïnteresseerde investeerders. “Die infoavond was een goede manier om face to face ons concept en de groeiplannen toe te lichten”, aldus Buyse. Die campagne wierp haar vruchten af: na 3 maanden was het doelbedrag binnengehaald en in december kon IzyCoffee trots haar derde vestiging openen in Torhout. Maar dankzij enkele investeerders die nog een tweede keer wilden investeren in de West-Vlaamse onderneming, werd het doelbedrag van de campagne nu nog opgekrikt. Uiteindelijk haalde IzyCoffee op die manier 151.000 euro aan winwinleningen op.

Niet evident horecaconcept

Buyse is trots om als food & beverage-concept zo’n bedrag binnen te halen bij het publiek, en dat in tijden die op economisch vlak niet eenvoudig zijn: “Banken staan tegenwoordig weigerachtig tegenover leningen aan horecazaken” aldus Buyse. “Alternatieve financieringsvormen zoals de winwinlening zijn daarom voor ons erg belangrijk. Aangezien we heel wat investeerders vóór de campagne niet kenden, is het ook een goede manier geweest om ons netwerk te vergroten. Gezien onze honger om te blijven groeien zijn we bezig met dat netwerk van investeerders nog uit te breiden, om onze dromen sneller waar te maken.”

Spelbreker

Ook de coronacrisis heeft uiteraard een stevige impact op IzyCoffee. De 3 vestigingen zijn gesloten, zelfs take-away is niet meer mogelijk. Take-away vertegenwoordigt in normale omstandigheden ongeveer de helft van onze omzet, maar tijdens de ‘lockdown light’ is de gezondheid van de Belgische bevolking de hoogste prioriteit. “We kiezen ervoor geen wachtrijen bij IzyCoffee te genereren en willen zo meewerken aan een platte curve, die er hopelijk voor zorgt dat we snel terug kunnen openen”, aldus Buyse. “Uiteraard moeten we daardoor op zoek naar andere manieren om inkomsten te genereren tijdens deze moeilijke tijden. Daarom promoten we in deze periode onze prepaidkaarten, waarmee klanten voor zichzelf of als cadeau aan iemand anders met een minimumwaarde van 25 euro al enkele koffies voor in de toekomst kunnen aankopen. Als tijdelijke actie en zolang we gesloten zijn, verdubbelen we het bedrag dat zij op hun kaart plaatsen.”