production hall @The Engine production hall @The Engine

Barco ziet zelf lichtjes in de tunnel die anderen niet meteen zien

KORTRIJK - Barco heeft de balans opgemaakt van zijn eerste jaarhelft 2024. Het Kortrijkse en beursgenoteerde technologiebedrijf heeft het over een lichte heropleving. Een inschatting die Barco zelf maakt, want het orderboek (-14 procent), het Ebitda (35,2 miljoen euro, een daling ten opzichte van 65,0 miljoen een jaar geleden) en de omzet (- 17 procent) bevinden zich hoe dan ook (en alweer) in dalende lijn. CEO's An Steegen en Charles Beauduin gaan niettemin uit van een omzetstijging op het einde van 2024. "We blijven investeren in onze innovatiepijplijn als voorbereiding op meer productintroducties in 2025 en daarna", zo luidt de boodschap. "We versterken ook onze concurrerende kostenpositie met de uitrol van onze strategie van gerichte fabrieken, waaronder de onlangs geopende Entertainment-fabriek in Wuxi, China.”

 

Hoewel de bestellingen in het eerste halfjaar onder het niveau lagen van vorig jaar, waren ze in het tweede kwartaal hoger dan in het eerste kwartaal. Dit wijst op het begin van een verbetering van de marktomstandigheden, vooral in Noord- en Zuid-Amerika, zo stelt Barco in een persbericht. In vergelijking met vorig jaar daalden de bestellingen in het tweede kwartaal met 4%, terwijl de bestellingen in het eerste kwartaal nog met 23% daalden. In Europa en het Midden Oosten bleven de marktomstandigheden zwak, voornamelijk als gevolg van de aanhoudende afbouw van de voorraden bij klanten in Healthcare en Meeting Experience, twee van de drie basisdivisies van Barco.

Hoewel de globale omzet in het eerste halfjaar een daling liet optekenen met 17% jaar op jaar, was de omzetdaling in het tweede kwartaal afgenomen tot 13% tegenover vorig jaar, en steeg die omzet in het tweede kwartaal wel met 22% in vergelijking met het eerste kwartaal. Dat sterkt Barco in zijn geloof dat er lichtjes zijn in de tunnel.

Afwachtende markt

In het eerste halfjaar ging de omzet in EMEA (Europa en Midden Oosten) er op achteruit als gevolg van de zwakke marktomstandigheden in Entertainment en van de voorraadafbouw in Healthcare en Meeting Experience. Dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door een stabiele omzet in Noord- en Zuid-Amerika.

“Globaal genomen zien we dat klanten investeringen uitstellen, gedreven door onzekerheid in de macro-economische omstandigheden en ook in afwachting van de nieuwe productintroducties die gepland staan voor de tweede helft van het jaar in de 3 divisies”, besluit Barco.