Barco scoort tot in het Witte Huis

Barco heeft zijn jaarresultaten bekend gemaakt, en dat waren cijfers met een mooie strik rond. De omzet gro_White_Houseeide wereldwijd met 13 procent naar nu ruim 1 miljard euro (908 miljoen euro in 2014). De winst liep evenwel terug van 23,9 miljoen euro naar 17,4 miljoen euro. Het Kortrijkse technologiebedrijf is met zijn hi tech aanbod actief in drie sectoren: entertainment (projectoren voor digitale cinéma, 50 procent), B2B (digitale concepten voor vergaderzalen, 30 procent) en gezondheid (20 procent). Twee jaar terug stapte Barco uit defensie.

Het absolute paradepaardje is de zogenaamde ClickShare, een presentatietool de draadloos verbindingen maakt tussen tablets, computers, smartphones en en groot scherm. Bedrijven gebruiken dit in hun vergaderzalen. Barco bestempelt de ClickShare als zijn absolute paradepaardje. De ClickShare alleen al is goed voor 100 miljoen euro. De voorbije jaren werden er zo’n 100.000 van verkocht. Zelfs het Witte Huis in Washington heeft het systeem besteld en gebruikt het op permanente basis. Ofte West-Vlaamse spitstechnologie op het hoogste Amerikaanse niveau. Barco wordt sinds 2009 geleid door CEO Eric Van Zele (67) die op zoek is naar een opvolger voor zichzelf. (KC)