KORTRIJK – Het onderwijs is meer dan ooit zoekende naar alternatieve maar efficiënte leermethodes. Barco kan daarbij ongetwijfeld een helpende hand reiken met zijn virtuele classrooms.
De Kortrijkse school Rhizo mocht met zijn 7e jaars BSO-studenten de voorbije dagen bij wijze van primeur kennis maken met het vernieuwende onderwijsconcept ‘Made in West-Vlaanderen’. Het ging om een online- praktijkgerichte les/activiteit die werd georganiseerd in de virtual classroom van Barco.
“We kregen van Barco de kans om hun digitale tools te gebruiken in de virtual classroom, zodat wij onze studenten meer praktijkgericht kunnen laten leren”, aldus Rhizo-docente Goedele Vandenbussche. “Normaal zouden onze studenten al enkele weken op stage zijn bij mensen met een beperking en hadden wij ook enkele projecten met mensen uit het werkveld gepland. Corona gooide roet in het eten, maar we bleven niet stil zitten. De voorbije weken hebben we al online mensen met een beperking begeleid en geanimeerd met activiteiten, die werden voorbereid door de docenten en studenten. Op die manier konden wij de mantelzorgers van mensen met een beperking deels ontlasten, als ook de verveling tegen gaan bij de personen met beperking die ongewild thuis zitten en ook onze studenten leerkansen geven. Maar de digitale technologie (zoom, smartschool Live…) heeft ook beperkingen in het begeleiden van deze doelgroep. Daarom zijn we heel dankbaar dat wij mochten kennis maken met de virtual classroom van Barco en zo mochten les geven. Zelf, als docent, vonden wij het veel leuker dan van op onze bureaustoel thuis te moeten lesgeven op een klein scherm en met een headset op. Op den duur voelt dit beklemmend aan. Nu konden wij vrij bewegen in de virtual classroom, en konden we alles meer met ‘handen en voeten’ uitleggen. Het was een creatieve en interactieve les, die niet mogelijk zou geweest zijn via de andere tools zoals smartschoo Live.