Barco-CEO-en-CFO-750×500

Barco blijft maar scoren

KORTRIJK – De haljaarresultaten van Barco waren opnieuw een schot in de roos. CEO Jan De Witte pronkt vooral met zijn winstmarge. Die beloopt meer dan 13 procent en de ambitie bestaat er in om die volgend jaar nog op te krikken. Barco zag zijn omzet stijgen naar 496,4 miljoen euro, een groei met 8,3 procent tegenover een jaar eerder. Ook voor de tweede jaarhelft zijn de prognoses positief gestemd.

Barco heeft vooral veel te danken aan het concept Clickshare. Dat is een technologisch apparaat dat info van een laptop op groot scherm projecteert, een bijzonder handigheidje in vergaderzalen. Het Kortrijkse bedrijf verkocht er al 600.000 van, waarvan 100.000 het voorbije half jaar. Duidelijk een succesnummer dus, die Clickshare die thuis hoort in de divisie projectie oplossingen.
Barco doet het naar eigen zeggen ook nog altijd goed in de markt van de digitale, laser gestuurde filmprojectoren. In de wereld van de bioscopen is wereldwijd een grondige omschakeling bezig en Barco kan daar sterke groeicijfer uit puren.
Barco liet nog verstaan dat het nu ook ruimte ziet voor een strategische overname. De eigen financiële el reserves laten dit in elk geval toe. Binnenskamers werd een team aangesteld dat opportuniteiten in de markt moet bekijken. Volgens officiële cijfers zit Barco bovenop een cashberg van liefst 217,6 miljoen euro, en dat biedt voldoende perspectieven.