KORTRIJK – Voor wie er nog mocht aan twijfelen: het gaat goed, uitstekend zelfs, met Barco. Dat blijkt eens te meer uit de publicatie van de jaarresultaten van 2019. Het management onder leiding van de onvolprezen CEO Jan De Witte (die in 2016 aantrad in opvolging van Eric Van Zele) verwacht dat het ook dit jaar die positieve lijn zal kunnen doorzetten. Spijts de vertraging in China.
De omzet steeg 9,5 procent tot 1,08 miljard euro. Dat is iets meer dan de door analisten verwachte 1,07 miljard. Onder meer het vervangen van cinemaprojectoren kwam Barco ten goede maar zeker ook de opmars van de presentatietechnologie ClickShare. Het orderboek was eind december 6 procent meer gevuld dan eind 2018. De marges wist Barco nog sterker uit te breiden aangezien de bedrijfskasstroom 22,9 procent aandikte tot 153,0 miljoen euro. Analisten rekenden vooraf op 150 miljoen. Het nettoresultaat bedroeg 95,4 miljoen, ofte 20,4 miljoen euro meer dan in 2018.
Barco wil op basis van deze resultaten het dividend opkrikken met 0,35 euro naar naar 2,65 euro per aandeel.
Barco verwacht ook in 2020 om en bij de 5 procent omzetgroei realiseren en de EBITDA-marge verder op te krikken Het eerste halfjaar verwacht Barco wel dat het nog last zal hebben van het coronavirus. De vraag vanuit China stokt in elk geval. Goed nieuws is dan wel weer dat er in de Chinese Barco-fabrieken (in Bejing en Suzhou) sinds deze week opnieuw wordt gewerkt.