barco-hoofdgebouw-mooie-foto

Barco begint het jaar met een smiley

KORTRIJK - Barco heeft zijn Q1-resultaten bekend gemaakt en en die blijken een meevaller te zijn over de hele lijn. Wat de 'factor Trump' betreft, laat Barco weten dat het dit probleem zo goed mogelijk probeert op te vangen via zijn eigen productiesites en organisatie in de wereld. "In het licht van de onzekerheid die gepaard gaat met het Amerikaanse beleid inzake handelstarieven, blijven we de situatie beoordelen en nemen we voorzorgsmaatregelen om de impact te beperken", zo luidt de boodschap van CEO An Steegen.

De cijfers op een rijtje, en die zijn veelzeggend. Barco zelf heeft het over hoogtepunten:

•      De bestellingen voor 1Q25 bedroegen 232,0 miljoen euro, een stijging van 5% ten opzichte van 1Q24, een gevolg van solide vraag in alle divisies, en een opmerkelijke opleving in EMEA

•      Het orderboek per 31 maart 2025 bedroeg 568,6 miljoen euro, een groei van 1% ten opzichte van 31 december 2024 en 8% ten opzichte van eind maart 2024

•      De omzet in 1Q25 bedroeg 211,6 miljoen euro, 8% hoger dan in 1Q24, met groei in alle divisies, gevoed door Healthcare in Noord- en Zuid-Amerika en door Enterprise en Entertainment in EMEA

•      Ondertekening van twee grote Cinema-raamcontracten voor meer dan 5.000 projectoren in verschillende regio’s, voor levering in 2025 tot en met 2030.

Gouverner c’est prévoir

An Steegen, CEO van Barco, kan moeilijk anders dan tevreden zijn bij de analyse. Met ook een duidelijk aceent: gouverner c’est prévoir.

“Barco begon het jaar goed met een solide jaar-op-jaar groei in elk van onze divisies”, aldus de CEO. “Na een uitdagend 2024 voor EMEA (Europa, Middle East) was het goed om een opleving te zien in deze regio’s voor zowel de bestellingen als de verkopen in elke divisie. De aankondigingen van Amerikaanse handelstarieven hebben de volatiliteit en onzekerheid op onze wereldwijde markten vergroot. We zijn volledig gericht op het zoveel mogelijk verzachten van de impact op de marge en het beschermen van onze concurrentiepositie, door in te zetten op onze flexibele wereldwijde productie- en logistieke infrastructuur en onze ervaring die we opdeden tijdens de verstoringen van de toeleveringsketen na Covid. Hoewel de impact op de vraag van klanten en investeringsbeslissingen onzeker blijft, zijn onze teams vastbesloten om deze nieuwe omstandigheden het hoofd te bieden. Tegelijkertijd blijven onze fundamenten intact en blijft onze strategie om onze wereldwijde marktpositie verder te versterken met innovatie, nieuwe productlanceringen en investeringen in softwareontwikkeling ongewijzigd.”

foto: Barco