Het concours komt er op initiatief van de POM West-Vlaanderen en OC West (Ondernemerscentra West-Vlaanderen). Bedoeling van de hele campagne is om het ‘hier winkelieren‘ bij de lokale middenstand te promoten, zeker geen overbodige luxe.
De toegevoegde waarde van de lokale handelaar en ondernemer kan nooit genoeg benadrukt worden, aldus Jean de Bethune, provinciaal député. “Toen de handelszaken tijdens de corona de deuren moeste sluiten, waren onze steden en gemeenten doods”, aldus de Bethune. “Het belang van het lokaal kopen kwam hierdoor wel positief onder de aandacht. Deze trend nemen we dan ook mee in ons provinciaal beleid.”
Per stad of gemeente werd één ambassadeur benoemd. In de grote steden leverde dat volgende laureaten op. In Kortrijk ging die prijs naar broodwinkel Soens, in Oostende naar Ithakashop, in Brugge naar Traiteur Fons , in Ieper naar ’t’een en ’t ander’ en in Roeselare naar Dranken Jo. Maar de hoogste provinciale onderscheiding was weggelegd voor een bakkerspaar uit Jabbeke.
foto: Bakkerij Laurens (Het Nieuwsblad)