Voor deze smaakvolle audit werden gespecialiseerde inspecteurs ingezet. In het verleden hebben die naast restaurants ook maaltijden in ziekenhuizen en woonzorgcentra gecontroleerd waardoor ze met kennis en ervaring op het terrein verschijnen.
“Naast de medische zorgverstrekking beschouwen we de kwaliteit van onze maaltijden als cruciaal in het helingsproces van onze patiënten”, aldus Tino Gabriel, directeur financiën en administratie bij AZ Groeninge. “Vandaar dat AZ Groeninge daar al vele jaren hoog op inzet. We zijn bijzonder verheugd met de kwaliteitserkenning door een instituut als Gault&Millau. Dit bevestigt onze aanpak om nog meer dan voorheen dat onderdeel van onze zorgverstrekking te ontplooien.”
In de praktijk
Warme lunchmaaltijden werden systematisch geanalyseerd en geëvalueerd op basis van een tiental criteria. Naast evidente aspecten zoals smaak, aroma, textuur en consistentie van de maaltijdcomponenten (hoofdingrediënt, groentegarnituur, zetmeelcomponent en saus) werden ook smaakevenwicht en -samenhang beoordeeld. Verder besteedde het Gault&Millau inspectieteam aandacht aan andere criteria zoals serveertemperatuur van de maaltijden, versheid en seizoengebondenheid van de gebruikte ingrediënten, maar ook finale afwerking en presentatie van de maaltijd en conformiteit tussen beschrijving op de menukaart en realiteit op het bord werden grondig onderzocht.
Met medewerking van patiënten
Naast de warme maaltijden werden ook aanbod en service van de broodmaaltijden doorgelicht. Die worden geserveerd als ontbijt en avondmaal via een broodbuffetwagen. Daarvoor werden de kwaliteit en de diversiteit van de maaltijdcomponenten (broodvarianten, zoet en hartig beleg, salades…) geïnspecteerd en geëvalueerd.
“Ook onze patiënten werden in het ganse proces betrokken want hun stem is voor ons van groot belang”, aldus Philip Dupont van AZ Groeninge. “Tussen de verschillende audits door werden ze meermaals bevraagd. Dit over alle afdelingen heen, van geriatrie tot materniteit. Met deze audit wil AZ Groeninge als eerste ziekenhuis in België stappen zetten om op basis van deze externe audit de kwaliteit van de patiëntenmaaltijden niet alleen te handhaven, maar ook en vooral nog verder te verbeteren. Dit smaakt naar meer.”