De vertraging die veel kopers ondervinden bij de aanschaf van een nieuwe wagen, heeft meer dan één reden. Het tekort aan computerchips, is één reden. Een andere reden is te zoeken bij het feit dat de autoterminals in de havens vol staan met afgewerkte wagens. Klaar om geleverd te worden, zij het met veel vertraging.
“Onze parkings staan inderdaad volledig vol”, laat Marc Adriansens van de grootste operator ICO verstaan. “Elk plaatsje is bezet omdat er problemen zijn bij het transport. Er is geen capaciteit genoeg meer. Door de coronacrisis is er heel wat capaciteit afgebouwd en zijn veel truckchauffeurs vertrokken naar andere sectoren. Ook bij treinen is er onvoldoende capaciteit, energietreinen krijgen voorrang. We schatten dat er momenteel een derde capaciteitstekort is.”
Hopen op beterschap
Adriansens heeft het bij het persagentschap Belga over een cocktail van oorzaken. “Er is de coronacrisis geweest. Daarna hadden we de problemen met de computerchips en nu de oorlog in Oekraïne.” Het gevolg: overvolle havens. Bepaalde schepen moeten wachten of moeten uitwijken naar andere havens. “We zijn schepen kwijt aan Le Havre, Bristol, Vlissingen of Rotterdam, maar ook daar wordt alles vol gezet en vallen er finaal bepaalde autofabrieken zelfs stil”, zegt Marc Adriansens nog.
De CEO van International Car Operators ziet de situatie niet meteen verbeteren. “Ik voorzie dat we de rest van het jaar problemen zullen hebben. En daarna komen ook de Chinese wagens op ons af. Dus ik denk dat we ook volgend jaar nog met volle terminals zullen zitten.”