WAREGEM – Als vertegenwoordiger van de automotive beroepsfederatie Traxio in West-Vaanderen en als pur-sang automotive entrepreneur, analyseert John Calemeyn de toestand in de autosector. Hij is inmiddels ruim twintig jaar actief in de branche die te kampen heeft met donkere wolken. Maar net als tijdens de economische crisis van 2008 en 2009 wordt er inmiddels werk gemaakt van een reddingsplan om de sector te redden en de toekomstige verkoop te stimuleren.
“De directe en indirecte gevolgen in de autosector zijn duidelijk: sluiting bedrijven, stilvallen verkoop, historisch lage olieprijzen en vervolgens zeer onvoorspelbare restwaarden die allen samen een sectoraal slagveld dreigen te genereren”, aldus Calemeyn. “De studiedienst van onze beroepsfederatie Traxio, berekende dat de autosector een verlies van 3,7 miljard euro per week lijdt. Dit is een gecumuleerd verlies van gemiste verkoop, onderhoud en herstellingen van personenwagens, bedrijfsvoertuigen en banden. Volgens gegevens van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) worden de banen van ten minste 1.110.107 Europeanen die in de autofabricage werken getroffen door fabriekssluitingen als gevolg van de Covid-19-crisis. De bredere autosector zorgt voor indirecte en directe werkgelegenheid voor 13,8 miljoen mensen in de Europese Unie. In België zijn 10.000 bedrijven en 100.000 werknemers in de autosector ernstig getroffen. Een geleidelijke herneming in onze bedrijven met in acht name van de huidige corona maatregelen is in onze bedrijven perfect mogelijk en absoluut noodzakelijk, ook om de nodige service voor de klant en de economie te kunnen verzekeren.”
Zoeken naar oplossingen
“Een opstart zal logischerwijs sowieso een piek in activiteit betekenen”, denkt John. “Maar het zal vermoedelijk tot in 2022 duren vooraleer de sector zich zal stabiliseren. De harde realiteit onder ogen zien is dus belangrijker dan ooit en dit zonder in te boeten aan het positivisme, dat onze ondernemers moet stuwen om ‘ alsan deure te doen’ in de steeds weer geteisterde automobieljungle. Het distributiemodel zal versneld veranderen. Een kans voor de ondernemingen met het grootste aanpassingsvermogen. Een uitdagingen voor vele anderen. Net als tijdens de economische crisis van 2008 en 2009 wordt er inmiddels gekeken naar manieren om de toekomstige verkoop te stimuleren en een reddingsplan voor de sector uit te tekenen.. Een programma gebaseerd op intelligente taxering met bijhorende sloop of conversiepremie kan de sector versneld op gang trekken. Gelijktijdig kan men inspelen op de eerdere uitdagingen zoals uitstoot en fiscaliteit.”
Blijft de vraag: raken we hier uit? “Natuurlijk, het moet”, aldus John Calemeyn. “Als we ons dan toch zullen verplaatsen, zal het openbaar vervoer nooit meer de meest aangewezen oplossing zijn. Een volgepakte trein, tram of metro in tijden van social distancing: ik zie niet hoe dat in de praktijk gaat werken, zeker al niet rekening houdend met de oude stiptheidsziektes dat de systemen reeds altijd teisterden. In China blijkt uit marktonderzoek dat veel consumenten die mentale switch al gemaakt hebben. Er is daar een voelbare stijging van particuliere verkoop van wagens. Kortom: ons persoonlijk vervoer wordt misschien belangrijk dan ooit.”