Auchan Villeneuve

Auchan voert voor 1,1 miljard euro aan besparingen door

RIJSEL – In het Franse noorden is de groep Auchan van de familie Mulliez ‘talk of the town‘. De gigantische en wereldwijd actieve retailgroep heeft een grootscheeps en pijnlijk herstructureringsplan toegelicht onder de noemer Auchan 2022. In Villeneuve d’ Ascq en Croix (allebei in de Rijselse agglomeratie) moeten 517 jobs weggesnoeid worden, aldus voorman Jean-Denis Deweine die in de zomer van 2019 als nieuwe directeur-generaal werd binnengehaald.

De topman gaf de voorbije dagen meer details over een en ander op een persconferentie. Hij benadrukte dat er gestreefd wordt naar zoveel mogelijk natuurlijke afvloeïngen. De geviseerde jobs hebben vooral betrekking op staffuncties in de administratieve diensten die zich onder meer in Villeneuve d’ Ascq en Croix bevinden. Volgens Jean-Denis Deweine is de herstructurering nodig om mee te zijn in het digitale verhaal en om beter tegemoet te komen aan wat de moderne consument verlangt. Kopers willen meer lokale producten, meer gezonde producten en meer producten waaruit het respect voor het milieu blijkt. “De consument wil niet meer consumeren, maar beter”, zo heet het.

In 2019 heeft de groep Auchan al 21 sites afgebouwd. Tussen nu en 2022 moet -hou u vast-  nog voor 1,1 miljard euro bespaard worden, liet Jean-Denis Deweine nog verstaan. Of het model van de hypermarchés daarmee onder druk komt te staan? “Helemaal niet”, aldus de voorman van de Franse retailgroep, “want in 2019 hebben nog steeds 300 miljoen bezoekers hun weg gevonden naar één van de 127 hypermarchés in Frankrijk. Dat zegt toch genoeg?” Deweine kondigde wel aan dat de leveranciers van producten in de toekomst meer dan ooit de kans zullen krijgen om op de winkelvloer in direct contact te komen met de consument, zodat de hypermarchés meer dan ooit belevingscentra worden.