Het aanbod van zelfklevende etiketten en specifieke verpakkingen (denk aan yoghurt-flesjes bijvoorbeeld) is vooral bestemd voor de foodindustrie, voor de zorgsector en voor de chemische sector.
Asteria is, met Duitsland erbij, inmiddels aanwezig in tien Europese landen. De ambitie blijft om te groeien via overnames. “Bij overnames hanteren we een aantal vaste criteria”, zegt CEO Ives Declerck. “Zoals daar zijn: geografische uitbreiding, verbreding van de productportfolio, customer efficiëntie en engagement van het lokale team. De nu bezegelde overname in Duitsland beantwoordde aan al die criteria.”
Van lokaal naar Europees
Asteria heeft goede redenen om ambitieus te zijn en pan Europese aanwezigheid te beogen. “Voordien waren we een sterke lokale speler, maar we merken dat grote bedrijven – denk aan Danone, Paulig of Procter & Gamble – ook vragende partij waren voor onze producten”, zegt Ives Declerck. “Dan is het dus aan ons om mee te evolueren en onze klanten te plezieren. Met 31 bedrijven in onze portfolio, allen erg complementair qua activiteit en productgamma, kunnen we nu een brede mix aanbieden, ook aan de grote jongens. Dat wordt ook gesmaakt. We prijzen ons gelukkig dat we met de investeringsgroep Waterland een solide financiële partner aan boord hebben om onze ambities waar te maken.”
Drie vestigingen in West-Vlaanderen
Bij Asteria werken op vandaag 1.700 mensen, waarvan een honderdtal in de thuisbasis Gullegem. Asteria is gegroeid uit het vroegere Accent, dat vooral kleinschalig en lokaal zijn etiketten aanbood.
In eigen land heeft Asteria eigen vestigingen in Gullegem, Ieper (Dejonghe), Orbo (Kortemark), Digilink (Nazareth) en Vuye (Oudenaarde). Eén zaak is duidelijk: met Asteria mag West-Vlaanderen prat gaan op een verborgen parel. De omzet zal nu, dankzij de Duitse overname, quasi verdubbelen. Flexibiliteit en snelle leveringen worden naar voor geschoven als de toverformules om het waar te maken in de markt.