Ardo Changemakers-07

Ardo wordt gezien als een ‘changemaker’ als het gaat over milieu

ARDOOIE - Voor zijn baanbrekende duurzaamheidsoplossingen heeft Ardo (het bedrijf van de familie Haspeslagh) een Changemakers Award gewonnen. Met deze prijzen bekronen De Tijd en L’Echo, in samenwerking met BNP Paribas Fortis, Belgische ondernemingen die een cruciaal verschil maken in de transitie naar een klimaatvriendelijke, duurzame economie. Naast Ardo vielen ook het Limburgse Skellet en het Gentse Brauzz in de prijzen.

Het West-Vlaamse bedrijf Ardo produceert diepvriesgroenten en -fruit. Het is noc min noch meer een wereldmarktleider.

Met haar duurzaamheidsprogramma Mimosa+ zet Ardo in op regeneratieve landbouw. Door met verschillende teeltpraktijken te werken, wordt de bodemkwaliteit van landbouwgrond verbeterd.  Sinds dit jaar kent Ardo zelfs premies toe aan boeren die omschakelen naar dit systeem. Een grote groep landbouwers uit de brede regio rond Ardooie heeft dit ook al gedaan. Ardo heeft ook bijna 70 ‘agronomen’ (specialisten) in dienst die de landbouwgemeenbschap bijstaan inzake waterbeheer en irrigatie.

De milieustrategie is vooral het werk geweest van Bernard Haspeslagh, zo liet de nieuwe CEO Sabine Sagaert (links op de foto) verstaan tijdens de uitreiking van de award. Sagaert moet een nieuwe wind laten waaien door het familiebedrijf, wat nodig was ook.

foto: De Tijd