Aqualex 21 Alexander Vanlerberghe 21

Aqualex grijpt Wereldwaterdag aan voor grondige studie

DEERLIJK - Dagelijks minstens de aanbevolen hoeveelheid van 1,5 liter water drinken. Het lijkt eenvoudig, maar toch slaagt de meerderheid van de Belgen daar niet in. Bijna 1 op 3 Belgen (30%) drinkt amper 0,5 liter per dag. Dit blijkt uit een grondig onderzoek van het snel groeiende Deerlijkse bedrijf Aqualex. Verder blijkt uit de enquête dat de populariteit van flessenwater te lijden heeft onder de duurzaamheidstrend. De jonge generatie kiest daarnaast ook steeds vaker voor gefilterd water. Het is een trend waar Aqualex en zijn 50 medewerkers graag op inspelen. 

Aqualex komt met zijn analyse naar buiten niet toevallig op Wereldwaterdag (22 maart). Het bedrijf van Alexander Vanlerberghe transformeert kraanwater in een premium product (drinkwatersystemen in designverpakking) dat lekker en gebruiksvriendelijk is. “Zo stimuleren we Belgen om meer water te drinken en verbannen we onduurzaam flessenwater naar het verleden,” aldus Alexander Vanlerberghe.

De studie die Aqualex liet uitvoeren is op velerlei vlak verhelderend. Hoewel de Belg zich bewust is van de voordelen van water drinken voor de gezondheid, haalt slechts 37% van de respondenten de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 1,5 liter water. Hoe ouder, hoe minder water we drinken: waar bijna de helft van de respondenten jonger dan 35 (47%) aangeeft minstens 1,5 liter water per dag te drinken, is dit bij de 55-plussers minder dan 1 op 3 (28%). Bijna 1 op 3 Belgen (30%) drinkt amper 0,5 liter per dag (24% van de -35-jarigen tegenover 38% van de 55-plussers).

55-plussers aan de fles

De verdeling tussen flessen- en kraanwaterdrinkers in België is precies gelijk. Respondenten geven aan uit duurzaamheidsoverwegingen voor leidingwater te kiezen (66%), al lijkt smaak vooralsnog een remmende factor: ruim de helft van de respondenten (57%) die kraanwater op dit moment niet lekker vinden, zeggen dat ze meer kraantjeswater zouden drinken, mocht de smaak verbeteren. Gefilterd kraanwater is dan ook in opmars bij de jongere generatie: 39% van de -35-jarigen drinkt meestal gefilterd kraanwater, tegenover 20% bij de 55-plussers. De drie belangrijkste redenen waarom kraanwater niet populairder is, zijn: smaak, gebruiksgemak en veiligheid.

Alexander Vanlerberghe, CEO bij Aqualex, geeft toelichting bij deze resultaten. “De enquête bevestigt  dat de jongere generatie positief staat tegenover leidingwater”, zegt Vanlerberghe. “Veel mensen houden echter niet van de smaak van hun kraantjeswater, of drinken liever bruiswater. Aan die behoeftes komen wij met onze designkranen en waterkoelers tegemoet. Door rechtstreeks gefilterd gekoeld, heet en bruisend water uit de kraan aan te bieden, verbeteren we de smaak, maximaliseren we het gebruiksgemak, en zetten we Belgen aan om meer water te drinken, zodat ze zich makkelijk aan hun voornemen om 1,5 liter water per dag te drinken, kunnen houden.”

Duurzaam duurt het langst

Ook wat duurzaamheid betreft, heeft Alexander Vanlerberghe een duidelijke visie. “We hebben Aqualex in 2010 opgericht met als uitgangspunt ‘Waarom zouden we nog met flessen zeulen en te veel betalen terwijl drinkwater gewoon uit onze kraan stroomt?’. Met onze producten komen we tegemoet aan de drinkwaterbehoeftes van de Belgen en bieden we de meest milieuvriendelijke oplossing. De verschuiving van flessen- naar kraanwater is nu al heel zichtbaar bij de jonge generatie. Ik ben ervan overtuigd dat flessenwater over 10 jaar tot het verleden behoort en dat we die flessen enkel nog zullen terugvinden in een museum”.

Innovatie voorop

De CEO van Aqualex zegt ook dat hij met zijn bedrijf continu werk maakt van drinkwaterinnovaties die voldoen aan de vereisten qua smaak, design en milieuvriendelijkheid. “Toen de coronacrisis uitbrak, werkte het R&D-team in enkele weken tijd de gepatenteerde sensortechnologie Aqualex Touchless® uit, waarmee alle kranen en waterkoelers hygiënisch, zonder aanraking te bedienen zijn”, aldus nog Vanlerberghe. “Ook voor 2021 staan nieuwe productlanceringen gepland, met het oog op een toekomst zonder flessenwater.”