TINC, de infrastructuurinvesteerder genoteerd op Euronext Brussel, investeert in de A11 snelweg. Dat heeft het Antwerpse bedrijf zelf laten weten. De A11, die na de zomer in gebruik moet worden genomen, maakt de link tussen Brugge en Zeebrugge enerzijds en Knokke anderzijds. De aanleg van de A11 is een schoolvoorbeeld van PPS (privaat publieke samenwerking). De A11 snelweg moet met zijn totale lengte van 12 kilometer zorgen voor een vlottere verbinding tussen de kust en het hinterland. Door het havenverkeer te scheiden van het lokale verkeer, verhoogt de verkeersveiligheid en kan de haven verder groeien. Het toeristisch verkeer hoeft niet langer gebruik te maken van de gewestwegen en rijdt nu vlot richting zee. Het lokaal verkeer kan zich vlotter en veiliger verplaatsen. Nieuwe lokale verbindingen voor het auto- en fietsverkeer maken het aangenaam rijden tussen de verschillende polderdorpen.
De nieuwe West-Vlaamse snelweg wordt gerealiseerd door een bouwconsortium bestaande uit de ondernemingen Jan De Nul, Aannemingen Van Laere, Aclagro, Aswebo, en Franki Construct. Het publiek-private samenwerkingsverband, met als opdrachtgever het Vlaamse Gewest (Agentschap Wegen en Verkeer) omvat het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30-jarig onderhoud van de snelweg, in ruil voor een jaarlijkse, prestatie-afhankelijke beschikbaarheidsvergoeding. TINC verwierf zopas een participatie van circa 23 procent. De overnameprijs van 27,6 miljoen euro werd bepaald op basis van een rendementsanalyse. Met deze overname verwerft TINC alvast één van de drie participaties die het eerder al had. Naast de participatie in de A11 snelweg heeft TINC ook een belang in de A15 snelweg en het Beatrix-sluizencomplex in Nederland, die allebei ook onder de vorm van een publiek privaat samenwerkingsverband werden gerealiseerd. Na deze investering, omvat de investeringsportefeuille van TINC 15 participaties in België, Nederland en Ierland.
West-Vlaanderen