Antoine Geerinckx verwijst naar het nieuwe onderzoek van Forest Trends’ Ecosystem Marketplace. De grootschalige studie toont aan dat de bedrijven die zogenaamde koolstofkredieten aankopen niet alleen de klimaatdoelstellingen helpen financieren, maar ook bedrijven zijn die in eigen huis al bezig zijn met klimaatverandering in hun directe activiteiten en in al hun processen.
De nieuwe studie komt tot een aantal belangrijke bevindingen. Zoals: bedrijven die deelnemen aan de vrijwillige koolstofmarkt verminderen hun eigen emissies sneller dan hun concurrenten. De gemiddelde koper van deze vrijwillige kredieten doet ook 3 keer meer inspanningen voor emissiereductie binnen zijn eigen waardeketen. Dit doen ze door te investeren in activiteiten die de emissiereductie versnellen.
Geen greenwashers
Dit onderzoek laat ook voor Antoine Geerinckx duidelijk zien dat bedrijven die investeren in het milieu op alle vlak meer geloofwaardig zijn dan andere. Het zijn verre van greenwashers, waarvoor ze soms worden versleten.
Het internationale rapport van Forest Trends’ Ecosystem Marketplace moet CEO’s van dit soort bedrijven alleen maar stimuleren om hun klimaatambities vooral niet te reduceren of onder de voetmat te vegen, maar er integendeel mee uit te pakken en er ook over te communiceren.