De Brugse start-up Kokoro werd opgericht in 2020 en ondersteunt bedrijfsleiders en organisaties in hun welzijnsbeleid met zes concrete programma’s. De programma’s bestaan uit keynotes, offsite teambuildings en volledige jaartrajecten om medewerkers bewuste keuzes te laten maken op het vlak van slaap, beweging, voeding, ademhaling en sociale relaties. Op die manier wil het bedrijf zelfverzekerde medewerkers creëren die vol energie in het leven staan.
Kokoro mag zowel grote bedrijven als kmo’s en zorginstellingen tot zijn klanten rekenen. “Het is onze ambitie om tegen 2030 de wereld te voorzien van één miljoen fitte en gezonde mensen die hun doelen bereiken”, aldus Tim De Vilder. “Pas wanneer je zakelijk, fysiek en mentaal fit bent, gaan presteren en genieten samen. Dat ervaren we elke dag zelf. Onze programma’s leggen de klemtoon op energiemanagement van het lichaam en combineren dat met beproefde concepten uit de sport- en bedrijfswereld. Zo leiden we bedrijfsleiders en hun medewerkers naar verhoogde resultaten en energie.”
Fitheid en mentale gezondheid belonen
Een gezondheidsbeleid uitwerken is voor veel organisaties geen evidentie. “Vaak blijft het bij losstaande initiatieven. De uitdaging is om die initiatieven om te zetten naar duurzame gedragsverandering. Vandaag worstelen veel van onze klanten met die vraag. En met het beloningssysteem Fitcoins hebben we nu een oplossing waarmee organisaties hun medewerkers daadwerkelijk kunnen stimuleren gezonder te leven, zowel fysiek als mentaal.”
De app beloont medewerkers voor hun deelname aan zowel sportieve als educatieve en sociale activiteiten. Zo kan je 1 fitcoin verdienen met 1000 stappen, 15 minuten fietsen of door deel te nemen aan een workshop rond gezonde voeding. De app geeft je hele team, thuis of op het werk, toegang tot nuttige content en persoonlijke uitdagingen. En met de digitale munten kunnen er allerlei leuke producten aangekocht worden, zoals winkelbonnen of producten die de fitheid en teamspirit bevorderen. Of er kan een masterclass of inspiratiesessie rond gezondheid en welzijn mee geboekt worden. Zelfs een goed doel sponsoren behoort tot de mogelijkheden.
Ambassadrice Ann Wauters
Het concept wordt mee ondersteund door voormalig basketbalspeelster Ann Wauters die zich opwerpt als ambassadrice. “Tijdens mijn hele sportcarrière heb ik leren omgaan met hoogtes en laagtes”, aldus Wauters. “En dat heeft me sterker gemaakt. Maar ook bedrijven hebben alle baat bij weerbare werknemers. Dat heeft de coronapandemie nogmaals in de verf gezet. Fitcoins zijn dan het ideale hulpmiddel om in een organisatie een breed gedragen welzijnsbeleid te creëren. Het is een project waar ik 100% achter sta en ik als ambassadrice actief promotie voor ga voeren.”
De app is zowel in het Nederlands, Frans als in het Engels beschikbaar, zodat alle Belgische bedrijven er op kunnen intekenen. “Of je nu een kmo, een start-up of een multinational bent, eigenlijk mikken we op alle professionals die op zoek zijn naar een duurzame gedragsverandering bij hun personeel”, besluit Tim De Vilder van Kokoro. “Met Fitcoins investeer je in het lange-termijn welzijn, het succes en de retentie van je medewerkers. Bovendien is de app in een mum van tijd gelanceerd en kan je het succes ervan in een handig dashboard opvolgen.”