Jesse Du Bey is 45 en woont en werkt in Hamburg, van waaruit hij de Europese investeringen van het Amerikaanse kapitaalfonds coördineert. De Amerikaan werd recent diepgaand geïnterviewd door de krant De Tijd. Orkila Capital stak inmiddels al 50 miljoen euro vers geld in Club Brugge, wat de club op 215 miljoen waardeert. Du Bey mag zich voor een kwart aandeelhouder noemen van de Brugse vereniging. Genoeg dus om mee impact te hebben op het reilen en zeilen van het Brugse sportbedrijf.
Van onderwaardering naar opwaardering
“De belangrijkste reden voor mijn interesse in Europees voetbal is de relatieve onderwaardering van het intellectueel eigendomsrecht van Europese teams”, stelt Du Bey in dat interview. “Dat komt neer op alles waar teams geld mee kunnen verdienen: mediarechten, merkenrecht, sponsoring. De grootste en meest commerciële van alle voetballiga’s, de Premier League, verdient nu 4 miljard euro per jaar aan mondiale mediarechten. Dat bedrag is een onderschatting van de echte waarde. Hetzelfde geldt voor de rest van Europa. Door een omslag in denken, technologie en mediaplatformen wordt het mogelijk de echte waarde van de Europese voetballiga’s aan te boren. Commercialisering van sport botste lang op scepticisme. Er is een sterke Europese stroming onder fans dat eigenaars clubs niet als business mogen zien. Maar dat is geen realistische manier om duurzaam succesvol te zijn in de moderne sportindustrie. Culturele verandering – meer content, meer technologie en meer streamingplatformen – verandert ook de zakelijke context van het Europese voetbal.”
Oogje op Club Brugge
Op de vraag waarom hij zijn oog liet vallen op Club Brugge, heeft Du Bey in hetzelfde artikel een pasklaar antwoord. “Eerst kwam het erop aan de Europese trends rond investeren op lange termijn te bepalen”, aldus de Amerikaanse investeerder. “De juiste opportuniteit vinden was moeilijker. Het heeft jaren geduurd voor we met Club de juiste partner vonden. Waarom Club? Het is een uniek merk met 131 jaar traditie en het team wordt ook nog eens uitzonderlijk goed gerund. Sportief én financieel. Het was de perfecte combinatie van een geliefd merk, een sterk team en indrukwekkende financiële metrics.”
Over de invloed die hij met Orkila wil uitoefenen bij Club Brugge, zegt hij: “Het is nu nog wat vroeg. Wij hebben experts, intern bij Orkila en externe consultants, die samenwerken met het commerciële en communicatieteam van Club. De bedoeling is dat daaruit projecten komen om de band met sponsors en fans en hun beleving van het merk Club te vergroten. We delen advies en ideeën met een team, dat nu al erg goed is.”
Du Bey zegt tot slot dat een voetbalclub volgens hem niet op de beurs thuis hoort en dat hij ook geen plannen heeft om Club Brugge helemaal over te nemen. En over de termijn van een exit, laat hij weten dat er helemaal geen haast is.
foto: Mediahuis/Het Nieuwsblad