Dex is een keten van multimerkengarages, die werd uitgebouwd onder impuls van Joost Huys (51). Hij opende de eerste vestiging in 2005 in Hooglede-Gits, in het hart van West-Vlaanderen. Dex telt intussen een netwerk van 17 verdelers in heel België. Sinds 2009 biedt het ook online wagens aan. De keten biedt nieuwe auto’s en jonge tweedehandswagens aan. De formule was van meet af aan een schot in de roos, mede omdat Dex een scherpe prijs zonder kortingen hanteert. Huys heeft in de loop der jaren een uitgebreid Europees leveranciersnetwerk uitgebouwd voor de inkoop van nieuwe en bijna nieuwe wagens.
“We verkopen tussen de 4 en 5.000 auto’s per jaar”, zegt Huys. We beschikken in Roeselare over een technisch centrum om al die wagens te controleren en te reconditioneren naar nieuwstaat. Doorgaans hebben we meer dan 1.000 wagens op voorraad, waardoor we snel kunnen schakelen.”
La douce France
Dex haalde vorig jaar een omzet van bijna 70 miljoen euro. “Het gros daarvan realiseren we nog altijd in de showroom. Een klant wil zijn wagen zien, voelen, ruiken vooraleer hij finaal beslist”, legt Joost Huys uit. Hij wil het netwerk daarom nog verder uitbouwen. “In België zie ik vooral ruimte voor bijkomende verdelers in Brussel en Wallonië. Maar uiteraard houden we rekening met de evoluties in de sector. De autoconstructeurs rationaliseren hun netwerk en in de hele garagesector is een Europese consolidatie aan de gang. Wij willen die niet afwachten en hebben de ambitie om zelf een actieve rol te spelen.”
Joost Huys vond een partner in de Franse familiale garagegroep Verbaere. Die is sinds 1950 in de sector actief. Ze is dealer van 12 merken en telt 15 garages in onder meer Rijsel, Valenciennes, Maubeuge en Reims. Vorig jaar haalde de groep met 200 medewerkers een omzet van 118 miljoen euro. “Noord-Frankrijk is de logische eerste stap in onze buitenlandse expansie”, legt Joost Huys uit. “En in Jean-Charles Verbaere (42) hebben we een partner gevonden die dezelfde visie deelt. Samen zullen we Dex verder uitbouwen zoals we dat in België hebben gedaan, via een netwerk van filialen. De eerste garage komt in Douai, waar er op dit moment een showroom en eerste logistiek centrum wordt gebouwd.”
Europese ambities
Verbaere en Huys vormen een nieuwe groep die zal investeren in de verdere groei van Dex. Joost Huys blijft CEO van Dex België en zal zijn knowhow en relaties aanwenden om Dex Frankrijk vorm te geven. De doelstelling is in het najaar de eerste vestiging te openen en de online verkoop op te starten. Op middellange termijn heeft de nieuwe groep ook de ambitie om het Dex-concept naar andere Europese landen te brengen.
“We weten dat de tweedehands markt de komende jaren nog aan belang zal winnen: een wagen wordt steeds duurder en door de elektrificatie worden sommige modellen onbetaalbaar voor particulieren”, besluit Joost Huys. “Voor die mensen hebben wij toch een aanbod, dat nu al 10% hybride en elektrische wagens bevat, en dat zal alleen maar toenemen. Onze formule van ‘easy car shopping’, waarbij we de aankoop van een wagen zo makkelijk en efficiënt mogelijk maken, heeft zeker Europees potentieel.”