distave

Alpro heeft “Marketing Manager van het Jaar” in huis

distaveSéverine Distave van Alpro werd door de beroepsfederatie Stima en door het weekblad Trends uitgeroepen tot de Nederlandstalige “Marketeer of the Year 2016”. Via deze verkiezing, die dit jaar aan haar 22e editie toe was, wordt een marketeer in de bloemetjes gezet voor de verwezenlijkingen op het vlak van marketing. Séverine overtuigde de jury met haar verhaal over de spectaculaire evolutie die het merk Alpro de laatste decennia doormaakte. Alpro groeide uit van een nicheproduct tot een toegankelijke en succesvolle brand met een breed gamma van plantaardige drinks en voedingsproducten. Het bedrijf heeft zijn belangrijkste vestiging in Wevelgem.

Séverine Distave studeerde bio-ingenieurswetenschappen in Gent en behaalde een marketingdiploma aan de Vlerick Business School. Vervolgens was ze onder meer aan de slag bij Unilever en bij marktonderzoeksbureau Keystone Network, alvorens in 2010 over te stappen naar Alpro. Als “brand equity director”, en vervolgens als marketingdirecteur gaf ze mee vorm aan het realiseren van de bedrijfsmissie: consumenten ertoe aanzetten beter te eten en hen inspireren om plantaardige voedingsproducten een plaats te geven in hun dagelijks leven. Met succes, getuige de verdubbeling van zowel het transactievolume als de waarde van het bedrijf op de Europese markt in de laatste vijf jaar. Séverine Distave toonde zich erg trots met de eretitel. “Ik heb het ongelooflijke geluk gehad om doorheen mijn carrière steeds mijn hart te kunnen volgen en mijn energie te kunnen besteden aan wat ik beschouw als echte marketing: het bouwen van eerlijke, authentieke merken met een doel en een verhaal,” zei ze naar aanleiding van de titel. “Ik wil ook alle fantastische en gepassioneerde mensen bij Alpro, en in het bijzonder het marketingteam, bedanken. Zonder hen was het niet mogelijk geweest deze prijs te winnen.”

Alpro is de Europese pionier en marktleider van drinks en voedingsproducten (plantaardige alternatieven voor yoghurt en room, desserts en magarines) op basis van soja en andere plantaardige ingrediënten zoals amandelen, hazelnoten, rijst, haver en kokosnoot. Bij het groeibedrijf werken 1100 mensen. (KC)