WEVELGEM – Wie aan Alpro denkt, denkt aan plantaardige voeding en duurzaamheid. “Duurzaamheid zit al vanaf de oprichting verweven in onze missie”, vertelt Greet Vanderheyden, Alpro’s duurzaamheidsmanager. “We vergeleken jarenlang onze ecologische impact met die van zuivelproducten of werkten met intentiedoelstellingen. Nu gaan we een hele stap verder. We vragen ons niet meer af of het beter is, de kernvraag die we ons nu stellen is: is het goed genoeg?” Voor deze vooruitstrevende duurzaamheidsaanpak werd Greet Vanderheyden zopas genomineerd voor de finale van de CSR Professional of the Year, een initiatief van Time4Society.
Alpro is internationaal de pionier voor het uitbreiden van deze manier van denken naar water, landgebruik, biodiversiteit en stikstof. Als eerste bedrijf ter wereld integreert Alpro ‘One Planet Thinking’ in zijn bedrijfsstrategie. “Dit programma heeft als doel om wereldwijd de milieu-impact van een organisatie of product aan de draagkracht van onze planeet te koppelen en als bedrijf snel te kunnen handelen rond de grote uitdagingen die ons te wachten staan”, luidt het bij Alpro.
Hiermee wil het bedrijf een ruime voorsprong nemen op een internationale beweging en zijn pioniersrol bevestigen inzake duurzaamheid. “Ik werd al in 2015 gebeten door het idee van betekenisvolle duurzaamheid: doelstellingen gebaseerd op de capaciteit van de planeet, niet ingegeven door marketing”, aldus Greet Vanderheyden. “Het is zeker nog geen kant-en-klaar concept voor bedrijven, het is allemaal erg nieuw en bij elke stap roepen we ook telkens weer boeiende vragen op.”
Concreet beleid voor CO2, water en biodiversiteit
Alpro heeft sinds 2016 CO2 doelstellingen voor energie en verpakkingen, in lijn met de Europese 2°C scenario’s. De omschakeling naar bio-based drinkkartons, met plastic op basis van suikerriet, is een concreet voorbeeld van het realiseren van klimaatvriendelijke verpakkingen, die de 2°C grens niet overschrijden. Ook voor water werden de ecologische grenzen gebruikt als kader: Alpro bestudeerde samen met WWF hoeveel water beschikbaar is rond de amandelvelden in Spanje, hoeveel water het lokale ecosysteem nodig heeft om gezond te blijven en hoeveel Alpro dus kan gebruiken en eventueel verminderen. Bovendien startte Alpro zeer recent met een samenwerking met Natuurpunt om deze organisatie te steunen om stukken grond aan te kopen rondom de Leie en in te richten als waardevolle ‘natte’ natuur. Op termijn wil Alpro evenveel water teruggeven aan de natuur als wordt verbruikt in de fabriek in Wevelgem.
Ook de natuur en biodiversiteit in en rond de amandelboomgaarden in Spanje werd gemeten en Alpro werkt nu met Spaanse landbouwers in een pilootproject om biodiversiteit in en rond de velden te versterken. Dit kan door het installeren van bloemenranden en hagen om onder meer bijen te beschermen en de lokale habitat te versterken.
Tegen 2025 moet het planetaire model dé standaard worden voor bedrijven en overheden. Hiervoor is de ‘Earth Commission’ opgericht, die de planetaire grenzen zal verkennen, alsook het ‘Science-Based Targets Network’, dat scenario’s voor bedrijven en overheden zal uitwerken op basis van de grenzen. ““Alpro zal dit niet alleen kunnen doen en daarom roepen we op tot samenwerking en werken we open source”, legt Greet uit. “Alleen maar als we het allemaal samen doen, zullen we tegen 2050 met 10 miljard mensen op een gezonde en leefbare planeet kunnen wonen.”
info: Stemmen voor de CSR Professional of the Year kan nog tot 19 februari via http://www.csrprofessionaloftheyear.be/vote.html