alpro wevelgem

Alpro bindt de strijd aan tegen voedselverspilling

WEVELGEM - Alpro neemt mee het voortouw om voedselverspilling tegen te gaan. Volgens de officiële statistieken zou er 345 kilogram voedsel per persoon per jaar in de vuilbak belanden. Alpro, dat zijn Belgische hoofdfabriek in Wevelgem heeft staan,  zegt te willen streven naar een nulgrens.   

Samen met de beweging Too Good To Go België en andere geëngageerde merken schakelt Alpro een versnelling hoger in de strijd tegen voedselverspilling. Alpro gelooft van bij zijn start (1980) in de enorme kracht van plantaardig voedsel voor het welzijn van de mens én van onze planeet, en dat al sinds onze start in 1980. Als gecertificeerde B Corp gebruikt Alpro het bedrijfsleven als een kracht ten goede. We hebben immers maar één planeet en één gezondheid, en het is belangrijk om voor allebei te zorgen. Zo is het vermijden van voedselverspilling een integraal deel van Alpro’s duurzaamheidsstrategie en dat doorheen de volledige levensduur van onze producten: van in onze fabrieken tot bij de consument thuis.

Een verhaal van samenwerking doorheen de voedselketen

Onze eetgewoonten zijn niet langer duurzaam voor de planeet en dus moet de manier waarop we voedsel produceren en consumeren veranderen, zo luidt de thesis van Alpro. Dit vraagt een gezamenlijk inspanning van alle spelers in elke schakel van de voedselketen. Als marktleider in de plantaardige categorie, wil Alpro de verantwoordelijkheid nemen om actief mee te werken aan initiatieven die bijdragen aan een betere toekomst voor onze planeet. Alpro’s doelstelling voor 2025 vat het mooi samen: “Food forever from earth”. Via wetenschappelijk onderbouwde en meetbare doelstellingen streeft Alpro naar een productie en consumptie binnen de grenzen van de planeet. Dit gebeurt door regeneratieve landbouw met oog voor bodem, water en biodiversiteit, door duurzame verpakkingen te promoten en finaal ook via een reeks operationele maatregelen om te komen tot zero impact op vlak van water, CO2-emissies en afval.

Hoe de afvalberg dan concreet naar beneden moet? Jolien Schelstraete, marketing manager Belux, verwoordt het zo: “Al sinds de jaren 90 werken we samen met de Belgische Federatie van Voedselbanken. Bovenop het redden van deze producten die niet meer geschikt zijn voor verkoop – bijvoorbeeld door beschadigde verpakking of foute labeling – helpen we zo ook mensen die het echt nodig hebben. In 2020 doneerden we in totaal ongeveer 200 ton plantaardige producten. Ik wil alle andere actoren in de voedingssector oproepen om mee de schouders te zetten onder dit Waste Warrior project van Too Good To Go, want enkel door samen te werken kunnen we de toekomst van onze planeet mooier maken.”