Lieven Sercu is socioloog van vorming (Leuven, 1980), studies die hij met grote onderscheiding afrondde. Aanvankelijk liet alles uitschijnen dat hij een academische carrière zou beginnen.
Maar een vacature bij Lannoo, in 1982, zorgde voor een kentering. Sercu kwam uit ruim honderd kandidaten als primus naar voor uit een diepgaande selectie en hij loste als ‘boekenuitgever’ bij Lannoo ook alle in hem gestelde beloftes in op een merkwaardige wijze: met een diepmenselijke aanpak en met veel Gründlichheit. Als kaderlid begonnen schopte hij het tot algemeen directeur en tot lid van de raad van bestuur. Zelf noemt en roemt hij zijn voorganger Luc Demeester als zijn grote leermeester.
Vijf werven
Het boekenvak stond Sercu als gegoten. Niemand die de sector beter wist te doorgronden. Volgens Sercu zijn vijf zaken essentieel voor een uitgever: luisteren naar de desiderata van alle stakeholders, keuzes maken, produceren, verspreiden (sales, marketing, distributie) en finaal ook ondernemen want op het einde van de rit moet het willens nillens ook over money gaan.
Achter elk van die vijf sleutel- en werkwoorden gaat een hele wereld open die Sercu danig goed aanvoelde en ook professioneel wist in te vullen. Hij begreep als geen ander dat het vak van uitgever geen nine to five job was, maar een style of life waarbij men de polsslag van wat er leeft in de maatschappij ook perfect moet aanvoelen.
Big fun
Als het gaat om de liefde voor het boek en het vak, verwijst de bescheiden Sercu zelf graag naar de oneliner van één van de bekendste Amerikaanse boekenuitgevers: “Publishing is the most fun you can have with your clothes on.” Of ook nog naar een Franse uitgever die ooit zei: “Editer, c’est transformer une construction intellectuelle en produit de consommation.”
Om finaal met een knipoog ook te verwijzen naar wat wijlen Godfried Lannoo altijd zei: “Auteurs zijn de vrienden van ons huis.”