alfavision 2

AlfaVision pakt in Koksijde uit met wereldprimeur

BRUGGE – Het Brugse bedrijf AlfaVision positioneert zich in de museumwereld resoluut als een vernieuwer. Vorig jaar paste het als eerste ter wereld social virtual reality toe in het Limburgse C-Mine. Nu maakt het andermaal zijn pioniersrol waar: de eerste VR-toepassing in de museumwereld waar artificiële intelligentie in verwerkt zit, is een realiteit.

In Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde kan je vanaf 26 december de middeleeuwse abdij virtueel bezoeken. De VR-beleving dompelt je onder in de wereld van een waarheidsgetrouw gereconstrueerde abdij. De ’teletijds’ beleving is hoogst interactief: je neemt dingen vast en bladert door manuscripten. Maar echt baanbrekend is de toevoeging van artificiële intelligentie aan de VR-ervaring. In het Abdijmuseum wordt de bezoeker ontvangen door een virtuele abt die, door toepassing van artificiële intelligentie, ziet wat de aandacht trekt en precies daarop reageert. Als een bezoeker dus naar een bepaald punt kijkt, zoals bijvoorbeeld naar een gebouw, zal de computer dat herkennen en geeft de begeleidende stem daar uitleg bij.

Unieke ervaring

Els De Rooy, mede-oprichter van AlfaVision, leidde het project van het Abdijmuseum in goede banen: “Wij streven ernaar om bij elke realisatie een ‘first’ op de markt te introduceren”, aldus De Rooy. “Gebruikmakend van de nieuwste technologieën verleggen we op die manier steeds onze eigen grenzen, maar vooral bieden we zo een meerwaarde aan onze opdrachtgevers. Zowel in binnen- en buitenland zijn musea en erfgoedinstellingen op zoek naar ervaringen die het verschil maken. Dat je in een museum enkel mag kijken vanop een afstand, staat haaks op de menselijke natuur die wil ontdekken en beleven. Interactie met verdwenen cultureel erfgoed en dat erfgoed op een gepersonaliseerde manier beleven, dat is de toekomst, dat is echte ontsluiting.”

Pionier en wereldleider

AlfaVision realiseerde al diverse projecten in binnen- en buitenland en heeft wereldwijd bestellingen lopen, in die mate dat het zich globaal marktleider voor VR in de museumsector mag noemen. Klanten kunnen rekenen op state-of-the-art toepassing van de technologie, maar ook op een persoonlijke begeleiding van elk project, vanuit eigen operationele ervaringen in het populaire Brugse museum Historium. De oprichter van AlfaVision is Hans Vandamme, zoon van Hugo Vandamme en gedelegeerd bestuurder van het Historium: “Mijn betrokkenheid bij het Historium is er gekomen vanuit mijn passie voor alles wat historie en cultuur betreft”, aldus Vandamme. “De oprichting van AlfaVision is voortgevloeid uit mijn opleiding als burgerlijk ingenieur en mijn bijzondere interesse voor innovatieve technologieën. Maandelijks vertoef ik enkele dagen in het buitenland op zoek naar de nieuwste technologische ontwikkelingen en dagelijks verdiep ik me in de gespecialiseerde vakliteratuur.”
AlfaVision biedt aan musea een totaalpakket aan waar, naast VR, ook virtuele assistentie, robots en big data in passen. Naast de focus op VR zet het bedrijf ook steeds nadrukkelijker in op AR, augmented of mixed reality.

foto: Het Nieuwsblad