Brasserienieuwpoort2

Alexander Synhaeve (Tomorrow.be) reikt de horeca een helpende hand in zoektocht naar personeel

BRUGGE - Hoe contradictorisch het ook klinkt: nu de horeca stilaan terug de deuren mag openen, blijft ze toch een euvel meedragen, met name geschikt personeel vinden. Uit de feiten blijkt dat er een groot tekort bestaat aan horecamedewerkers. Heel wat personeel zocht én vond door de crisis intussen ander werk. Restaurants zijn nu uit alle macht op zoek naar gemotiveerd personeel om klaar te zijn voor het moment dat ze opnieuw volledig operationeel zijn. Bruggeling Alexander Synhaeve, die net voor de coronacrisis uitbrak, zijn nieuw bedrijf (Tomorrow.be) opstartte, biedt hulp in de zoektocht naar witte raven, en dat via een alternatieve manier van rekruteren: via ingeblikte online videoboodschappen. 

Nu de zomer voor de deur staat, stelt het probleem van geschikt personeel vinden zich scherper dan ooit. Bij VDAB komen er volgens officiële cijfers elke week om en bij de 200 nieuwe vacatures binnen voor horecapersoneel.

Het is al jaren geen sinecure om goed horecapersoneel te vinden, en deze stilstand in de sector heeft de uitdaging er niet makkelijker op gemaakt. “Het komt erop aan om je tussen de vele anderen te onderscheiden als een fijne werkplek”, aldus Alexander Synhaeve van Tomorrow.be. “We bieden daarom rekruteringsvideo’s aan. In een filmpje kan men écht tonen hoe er wordt gewerkt en wat er wordt verlangd van de nieuwkomer. Mensen kiezen hun werkgever op basis van de werksfeer en bedrijfscultuur, óók in de horecasector.”

Brasserie Nieuwpoort, een oergezellige topzaak op de Markt van de badstad, is één van de zaken die zopas beroep deed op de diensten van Tomorrow.be. De voldoening bij zaakvoerders Kris en Vicky is kennelijk groot. “Je ziet in onze video dan ook wie je toekomstige collega’s zijn en je hoort muziek die bij onze zaak past”, zegt Vicky van Brasserie Nieuwpoort. “We schakelden voor deze video de experts van het recruitment marketing agency Tomorrow in, zo weten we meteen dat het goed zit en dat de video ook bij de juiste doelgroep terecht komt.”

Horecasector in hogere versnelling

Alexander Synhaeve van video marketing agency Tomorrow.be bevestigt de trend: “Ook wij zien een sterk stijgende vraag naar videomarketing binnen de horecasector”, zegt Synhaeve. “Opvallend daarbij is dat ze geen tijdelijke rekruteringscampagne vragen, maar voor videoconcepten kiezen waarmee ze het hele  jaar rond hun vraag naar talent kunnen aanvullen. Cafés, restaurants en hotels beseffen dat de tijden van ‘een blaadje aan het raam’ definitief verleden tijd zijn. Tekstuele vacatures zijn niet meer van deze tijd. Onze klanten bevestigen dat de vacatures effectief sneller worden ingevuld, gezien kandidaten online getriggerd worden via sociale media kanalen en de aanwervingskost zo heel wat lager is dan bij traditionele rekruteringskantoren. Een win-win voor zowel kandidaat als bedrijf.”

Tomorrow.be telt na één jaar al 8 medewerkers en heeft momenteel opdrachten van onder meer Brasserie Nieuwpoort (zie video), van Bavet, van Quick (Brugge) en Mano (De Haan) momenteel. Andere horecaspelers zitten in de pipeline.

info: :  https://vimeo.com/530412454