FLY_2612

Alexander De Croo ziet Brugse Flyer.be als rolmodel voor de digitale economie

Dinsdag bracht minister van Digitale Agenda Alexander De Croo een bezoek aan Flyer.be. De Brugse kmo van Ahmed Hilami is de grootste online drukkerij van België. Volgens De Croo staat ons land aan de vooravond van een digitale revolutie, met dank aan bedrijven zoals Flyer.be.

Ahmed Hilami is een dertiger en een ondernemer in hart en nieren. Hij is eigenaar en bezieler van Flyer.be, de grootste onlinedrukkerij van de Benelux en een sterk groeiende kmo. Hij begon in 2002 met zijn eenmanszaak die inmiddels zeventig medewerkers telt en ook goed is voor een omzet van om en bij de 12 miljoen euro en 25.000 klanten. Flyer.be, dat begon in Waregem, daarna verhuisde naar Sijsele-Damme maar inmiddels gevestigd is in een nieuwe site aan de Brugse Pathoekeweg, haalt zijn succes uit een combinatie van factoren: het gebruiksgemak voor de klanten, de topkwaliteit van het eindproduct, een gemotiveerd team van medewerkers, een strak investeringsprogramma in nieuwe state-of-the-art machines en last but not least de visie en dynamiek van de CEO. Ahmed Hilami is van Marokkaanse afkomst, groeide op in België en is een perfect voorbeeld van integere integratie. Zelfs het Koninklijk Paleis erkende dat vorig jaar.

De kmo is naast België ook actief in Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Marokko, waar een “customer service” en ook een IT-dienst gevestigd is. Volgens Alexander De Croo betekent zogenaamde delokalisatie van bepaalde diensten naar het buitenland, geen minwaarde voor de Vlaamse economie, integendeel zelfs. Hilami gaf toe dat het moeilijk, zo niet onmogelijk, is om bepaalde diensten in eigen regio aan te bieden wegens gebrek aan geschoold aanbod. Hier is een grote uitdaging weggelegd voor het onderwijs. “Outsourcen van bepaald diensten was dus een noodzaak”, aldus Ahmed Hilami. “Maar dankzij de medewerking van ons filiaal in Marokko, zijn we in Brugge ook danig kunnen groeien, en dat wordt nog veel te weinig gezegd.”