De Croo Alexander in Zeebrugge

Alexander De Croo neemt de Brexit polsslag van Zeebrugge

ZEEBRUGGE - Eerste minister Alexander De Croo verplaatste zich woensdag naar Zeebrugge. Doel van de reis: nagaan in welke mate de haven van Zeebrugge klaar is voor de Brexit die per 1 januari eerstkomend een feit wordt. Probleem is wel dat de vraagtekens op vandaag nog groter zijn dan de uitroeptekens. Positief is alvast dat de haven zegt goed voorbereid te zijn op alle mogelijke scenario's.   

De bezorgdheid rond de Brexit stijgt. Volgens premier Alexander De Croo moet er in de komende dagen een akkoord komen, anders wordt het onmogelijk om een harde landing te vermijden. Dat heeft hij woensdag gezegd tijdens een bezoek aan de douane in de haven van Zeebrugge. De eerste minister kwam er kijken hoe de douane zich heeft voorbereid op de verschillende scenario’s van de Brexit.

Premier Alexander De Croo was in Zeebrugge in het gezelschap van minister van Financiën Vincent van Peteghem (CD&V). De Croo benadrukte dat de bezorgdheid over het al dan niet komen tot een akkoord sterk stijgt. “De private sector is goed voorbereid, maar politiek gezien is er nog werk”, zei De Croo. “We zullen er alles aan doen om onze bedrijven te beschermen, maar dan moet men politiek wel iets kunnen forceren in de komende dagen. Bijkomende chaos bovenop de COVID-crisis kunnen onze bedrijven echt missen.”

Volgens de eerste minister moet iedereen zich voorbereiden op alle mogelijke scenario’s. “Het wordt wel tijd dat er duidelijkheid komt over hoe die Brexit er zal uitzien”, aldus de premier. “We zitten in de blessuretijd van de onderhandelingen. In de komende dagen zal er een finaal akkoord moeten komen. Anders komen we in een situatie waarbij er opstoppingen komen in onze havens.”

Volle voorbereiding

Intussen zijn bedrijven en de douane in volle voorbereiding. “We blijven onze bedrijven die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk zo veel mogelijk informeren”, zei minister van Financiën Van Peteghem. “We zien dat heel wat bedrijven daar al de noodzakelijke stappen hebben genomen, maar het is belangrijk dat we nu ook die laatste 5 procent van de bedrijven weten te overtuigen om zich voor te bereiden.”

De douane zelf zegt dat ze goed voorbereid is. Zo werden in totaal 386 nieuwe medewerkers aangeworven om de handel langs havens in goede banen te leiden. Daarvan gaan 40 medewerkers aan de slag bij de douane van de haven van Zeebrugge. Verder deed de douane al verschillende stresstests om de IT-systemen te testen. De douane in Zeebrugge zal vanaf 1 januari het aantal fysieke controles met de vaste scanner opschalen tot 70 per dag. Vandaag zijn dat er dagelijks een zevental.

Ook administratief zal er meer gecontroleerd worden. Daarom vreest men voor wachtrijen in de havens. “We hebben ergens het voordeel dat we al vier jaar de tijd hebben gehad om ons voor te bereiden”, aldus nog Van Peteghem. “Belangrijk is nu dat er duidelijkheid komt over welk soort Brexit het wordt.”

Of het Verenigd Koninkrijk ook goed is voorbereid, is niet duidelijk. Vandaag bestaat bij experts het vermoeden dat Zeebrugge veel beter zijn huiswerk heeft gemaakt dan Dover. Het VK is onder meer voor de invoer van auto’s (zo’n 800.000 per jaar) sterk afhankelijk van logistiek bruggenhoofd Zeebrugge.