LIQ Jorgo Struyve en Nicolas Destoop_LiQ

Alcoholijsjes van LIQ kiezen voor crowdunding op weg naar nieuwe groei

HARELBEKE – Met de lancering van een crowdfunding campagne gaan de ijsjes van LIQ (liquor infused icecream) een nieuwe fase in. Momenteel is het West-Vlaamse lekkers al verkrijgbaar in de winkels van Delhaize en Spar over het hele land, maar nu willen de oprichters, youngsters Jorgo Struyve en Nicolas Destoop, een nieuwe kapitaalinjectie benutten om hun werkkapitaal en hun team uit te breiden en hun groeiambities waar te maken. Mooie vooruitzichten voor de voormalige student-ondernemers van het jaar, die opnieuw bewijzen dat dromen wel degelijk realiseerbaar en dus geen bedrog zijn.

Amper 2 jaar na de succesvolle start is het in Harelbeke gevestigde LIQ -ijsjes for adults only gezien de toevoeging van een scheutje alcohol- klaar voor nieuwe groei. Met de lancering van een crowdfundig campagne via het winwinner platform ambiëren de bedenkers hun positie in België te verstevigen en zich ook klaar te stomen voor internationale expansie. Ze hopen op die manier een extra 100.000 euro in te zamelen naast de 400.000 euro die via business angels werd opgehaald. Bedoeling is om middels extra werkkapitaal de productie te verhogen, alsook te investeren in marketing en teamuitbreiding. Investeren kan al vanaf 500 euro tot 50.000 euro.

Uniek parcours

Meer dan een reisje naar New York was niet nodig om 2 vrienden, die een passie delen voor ijscrème, te inspireren om hun favoriete ijsdessert net dat ietsje meer te geven. Vastberaden om alcohol infused ice cream in Europa te introduceren gingen ze niet over ‘één nacht ijs’ en na een jaar van experimenteren met smaken en texturen was hun start-up een feit. De student-ondernemers legden een succesvol parcours af met finaleplaatsen in Gentrepreneur, ING start-Academy en de UNIZO titel student-ondernemer van het jaar.

Het kwaliteitsvolle room- of sorbet ijs verrijkt met alcohol mag dan een nieuwe smaaksensatie zijn, er is ook oog voor moderatie. Zo werd het suikergehalte verlaagd tot 50 procent door er Stevia aan toe te voegen wat zorgt voor de gezondheid van de mensen. En de biologisch afbreekbare verpakking waaruit plastiek volledig verbannen is, draagt zorg voor de gezondheid van de planeet. Het doordachte concept kon ook de retailmarkt bekoren en de 6 smaken* -waarvan de helft vegan- veroverden in 2019 een plaats in de rekken van Delhaize en Spar wat leidde tot een omzet die 9 keer hoger was als in 2018.

Toekomstige ambities

“Zonder afbreuk te willen doen aan de authenticiteit van onze kwaliteitsproducten willen we graag doorgroeien vanuit onze nichemarkt naar een mass market speler”, zegt oprichter Jorgo Struyve. “We zijn ervan overtuigd dat hier ruimte voor is want de gevestigde merken zijn, gezien hun kindvriendelijke invalshoek, vaak terughoudend om hun naam te verbinden aan ijsjes waarin alcohol is verwerkt. Bovendien heeft de afgelopen coronaperiode een nog grotere behoefte gecreëerd om de lokale producent bij voorrang te steunen waardoor we een groei binnen België prioritair stellen. We werken voornamelijk met producten van lokale bodem. Een stijging van onze productie zal dus ook de nationale economie te goede komen.”

Volgens cofounder Nicolas Destoop zal het extra werkkapitaal de omzetstijging mogelijk maken. “Want om meer te produceren moet je meer voorfinancieren”, aldus Destoop. “Maar we wensen ook onze marketing verder uit te bouwen want een sterk merk verzekert een correcte prijszetting. Ons team wordt dus heel binnenkort verder uitgebreid met extra salesmensen en momenteel zijn we al op zoek naar een brandmanager. We zullen dus ook ons steentje bijdragen op de arbeidsmarkt.”