River Terminal in Wielsbeke.JPG River Terminal in Wielsbeke

Al gedacht aan transport via spoor en water?

Meer en meer West-Vlaamse bedrijven kiezen voor goederenvervoer via het spoor en het water. Alleen al vanuit de River Terminal in Wielsbeke vertrekken dagelijks vijftig containers richting zeehaven. Als het van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen afhangt, zullen er in de toekomst nog heel wat bijkomen. Daarvoor gaat het de komende jaren fors investeren.

Bedrijven klaarstomen voor de toekomst, dat is dé grote uitdaging van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen. Eén van de belangrijkste pijlers daarbij is mobiliteit. Als sterke industriële regio genereert de provincie immers omvangrijke goederenstromen. Die verlopen vandaag grotendeels via de snelwegen, met vaak lange files als gevolg. Net daar wil de POM verandering in brengen. “We proberen industriële bedrijven te overtuigen om op een multimodale aanpak over te schakelen”, vertelt Alexander Demon, algemeen coördinator Transport & Logistiek bij de POM West-Vlaanderen. “We stimuleren hen om niet alleen voor de weg, maar ook voor het water en het spoor te kiezen. Op die manier kunnen ze hun goederen optimaal en duurzaam ontsluiten.”

Extra infrastructuur

Om dat allemaal mogelijk te maken, heeft de provincie de voorbije jaren sterk in infrastructuur geïnvesteerd. Ook in de toekomst zal het dat blijven doen.

  • In 2014 nam de POM het binnenvaartplatform bij Wielsbeke (RTW) over van Katoen Natie. Op dat platform kunnen bedrijven hun goederen overslaan op binnenvaartschepen richting de havens van Zeebrugge en Antwerpen. Vanuit Wielsbeke vertrekt er dagelijks een vrachtschip met vijftig containers naar de haven van Antwerpen. Om nog meer containers te kunnen verwerken, wordt de site op korte termijn verder uitgebreid, van 1,8 naar 4,5 hectare.
  • In Roeselare starten de POM en de Vlaamse Waterweg volgend jaar met de bouw van een binnenvaartterminal. Die zal uitgerust zijn met een waterstoftankstation voor vrachtwagens, vuilniswagens en schepen.
  • Om de waterwegen in de Westhoek te activeren, is er dan weer een subsidieaanvraag ingediend voor de aanleg van twee overslagplatformen in Veurne en Diksmuide.
  • En dan is er nog het spoorplatform van de industriezone Lauwe-Aalbeke-Rekkem (LAR), die het zuiden van West-Vlaanderen met de haven van Antwerpen verbindt. Binnenkort zal deze transportzone ook voor grotere bloktreinen ontsloten zijn.

Vrachten bundelen

Nog een domein waarin de POM het verschil wil maken, is ICT. Demon: “Door bedrijven aan te moedigen om hun logistieke informatiestromen te digitaliseren, willen we het duurzame karakter van de sector versterken. Velen documenteren hun vrachten vandaag nog altijd op papier, wat tot een aanzienlijke foutenmarge leidt. Bovendien zet digitalisering de weg naar samenwerking open. Veel bedrijven hebben dezelfde bestemming, maar weten dat vaak niet van elkaar. Wanneer ze hun vrachten kunnen bundelen, komen ze aan grotere volumes en wordt het interessant om voor het water of het spoor te kiezen. Onlangs nog hebben we zo een succesvol project met enkele West-Vlaamse diepvriesproducenten op de rails kunnen zetten. Vroeger vervoerden die hun containers elk apart naar de haven van Antwerpen via de snelweg. Vandaag bundelen ze hun producten grotendeels via de binnenvaart vanuit Wielsbeke.”

Autonome watertruck in de Westhoek

En er is meer, want POM wil niet alleen faciliteren, het wil ook verder innoveren, samen met de bedrijven. Zo lopen er in de Westhoek sinds september experimenten met de Watertruck+, een duwer en duwbak die transport van bulkgoederen (zoals houtsnippers of steenpuin) op kleinere waterwegen mogelijk maakt. “Op de IJzer zullen we dit najaar ook onbemande, autonoom varende watertrucks uittesten”, vertelt Alexander Demon. “Daarvoor slaan we de handen in elkaar met De Vlaamse Waterweg en de KU Leuven. Die laatste ontwikkelt voor ons een schaalmodel dat via sensoren en geautomatiseerde systemen op de IJzer, tussen Diksmuide en Nieuwpoort, zal kunnen worden ingezet. Ook de talrijke kmo’s in de Westhoek krijgen zo een duurzame ontsluiting via het water.” De officiële voorstelling van de autonome watertruck is voorzien voor begin november.