dav dav

Agristo verlegt alweer de grenzen in zijn HR-beleid

HARELBEKE, WIELSBEKE – Agristo, wereldspeler in diepgevroren aardappelspecialiteiten en werkgever van 870 mensen, staat er al langer om bekend dat het zijn medewerkers centraal stelt. Maar met zijn nieuwe ‘well-being’ beleid slaagt het aardappelverwerkende bedrijf er nog beter in om een aanpak op maat van zijn medewerkers uit te stippelen. De HR-campagne krijgt de naam ‘Let’s go Yellow’ mee. 

“We willen dat medewerkers zich ‘jeunen’ in hun job bij Agristo”, staat in dikke letters in de missie van het bedrijf. En die uitdaging wil het bedrijf ook helemaal waarmaken. Om die reden versterkte well-being manager Areta Lombary sinds kort de personeelsdienst. “We willen met onze aanpak een stap verder gaan dan alleen maar vers fruit aan te bieden en leuke activiteiten te voorzien om de funfactor te verhogen”, klinkt het. “En omdat ‘jeunen’ niet voor iedereen hetzelfde is, bieden we een mix van activiteiten aan rond diverse thema’s: beweging, gezonde voeding, veerkracht en persoonlijke coaching en ontwikkeling. In onze aanpak houden we er rekening mee dat iedereen uniek is. Er is dan ook voor elk wat wils. We baseren ons vooral op de ideeën die medewerkers aanbrengen. Zo zijn we ertoe gekomen een Tour d’Agristo te organiseren van onze site in Tilburg naar de site in Harelbeke, een initiatief van onze fietsende collega’s. Maar we maken er meteen een gezinsevent van, waar iedereen samen kan wandelen, fietsen en lopen tussen alle Agristo-sites. Dit kadert perfect in ons beleid als familiebedrijf. Onlangs boden we de medewerkers ook een fitheidstest aan. Op basis van hun resultaten kregen ze een persoonlijk oefenschema. Intussen kunnen ze nagaan of hun conditie beter is geworden. Collega’s gaan over de middag of na de werkuren vaak ook samen wandelen, lopen of zwemmen. Om elkaar te vinden spreken ze af via een intern platform. Het zijn allemaal activiteiten die de sfeer ten goede komen.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Agristo (570 miljoen euro omzet) neemt ook zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid op. Binnenkort zullen medewerkers in het kader van een duurzaam woon-werkverkeer aan een voordelig tarief een fiets kunnen leasen. Finaal krijgen alle leidinggevenden, gaande van ploegchef tot manager, ook een interne leadership training. “We brengen hen vanuit de 4 sites en het hoofdkantoor samen om praktijkgericht rond specifieke thema’s te werken en best practices te delen”, aldus de HR-manager. “De invulling van de thema’s wordt volledig bepaald door de behoeften en noden die leven bij de leidinggevenden. Door in vertrouwelijke en open sfeer ervaringen te delen met collega’s uit andere afdelingen en sites, leren de collega’s elkaar ook beter kennen en versterken we de onderlinge interactie. Dit is zonder twijfel een meerwaarde voor henzelf en voor ons bedrijf.”