Zeebrugge haven JoachimCoens 18

Agristo omzeilt Brexit-probleem via Zeebrugge

HARELBEKE – De aankomende Brexit kan voor heel wat West-Vlaamse bedrijven logistieke problemen met zich meebrengen. Denk maar aan andere douane formaliteiten. Het voedingsbedrijf Agristo doktert aan een efficiënte oplossing.

CEO Filip Wallays doet zijn Brexit strategie deels uit de doeken in een gesprek met de krant De Tijd. Agristo werkt met een spreidingsplan voor zijn goederenvervoer richting VK. “We doen nu vooral de havens van Rotterdam, Calais en Zeebrugge aan”, aldus Wallays. “We werken zowel met begeleide vracht (met chauffeur dus) als met onbegeleide vracht, waarbij je dus enkele goederen verscheept. We zijn nu klaar om ons aandeel onbegeleide vracht op te drijven. Dat gaat sneller omdat de chauffeur niet meereist en omdat je minder douaneformaliteiten hebt. We zullen mogelijks meer beroep doen op de haven van Zeebrugge omdat die volgens ons beter voorbereid is op de Brexit dan de haven van Calais.”

Joachim Coens, topman van de Haven van Zeebrugge, ziet in de bedreiging van de Brexit een grote opportuniteit. Overeenkomstig het principe ‘crisissen zijn uitdagingen’. Zo bouwt het Zeebrugse havenbestuur samen met de privé sector aan een digitaal platform dat het Belgische exportdocument voor goederen richting het VK, als het ware automatisch omzet in een Brits invoerdocument. Waardoor de formaliteiten dus ook veel sneller kunnen verlopen. Of zoals experts zeggen: wie erin slaagt om zijn goederen op de efficiëntste manier in het VK te krijgen, zal het meest competitief blijken te zijn.