HARELBEKE – Dat de nakende Brexit veel bedrijven in de haren doet krabben, is evident. Ook voor Agristo (930 medewerkers, 570 miljoen euro omzet) zou de uitstap van Groot-Brittannië uit de Europese Unie een belangrijke impact kunnen hebben op de douaneverplichtingen. Het intensief traject naar het behalen van de AEO-vergunning maakte ons echter niet alleen ‘Brexitproof’”, heet het bij Agristo. “We vonden in de algemene administratie der douane en accijnzen ook een constructieve partner die onze import- en exportactiviteiten nu en in de toekomst veel vlotter doet verlopen.”
“Onze export neemt elk jaar toe, dus zetten we al een hele tijd in op informatisering en digitalisering van de douaneformaliteiten,” vertelt supply chain coördinator Stefanie Decaluwé. “Vandaag exporteren we 40 procent buiten de EU, maar met een no deal Brexit zou dat plots zelfs 70 procent worden. Bovendien verwachten onze klanten in het Verenigd Koninkrijk dat wij na de Brexit zélf voor de importformaliteiten instaan. Efficiënt dedouaneren is dus enorm belangrijk.”
Volgende stap in digitalisering
“We zijn in onze sector in Vlaanderen de enige die op dergelijke digitale manier douanedocumenten aflevert,” vult supply chain director Carmen Wallays aan. “Wanneer een vrachtwagen bij ons geladen is, vertrekt er met een druk op de knop een dataset naar het digitaal douanesysteem van België (of Nederland, voor onze vestiging in Tilburg). Dat douanesysteem maakt onmiddellijk een uitvoeraangifte, die twee minuten later in onze mailbox zit en met de chauffeur kan worden meegegeven. Vroeger duurde dat makkelijk een half uur, dus de tijdwinst is enorm. Cruciaal in die werkwijze is dat we niet langer een beroep moeten doen op de douanepost in Menen LAR, maar nu de toelating hebben om onze douaneactiviteiten uit te voeren op onze eigen site.”
Douane wordt partner (voor optimale processen)
Omwille van de herziening van het douanewetboek dit voorjaar moesten heel wat vergunningen opnieuw worden aangevraagd. “Om die niet allemaal apart te moeten vernieuwen, hebben we één groot AEO-assessment doorlopen,” vertelt Carmen Wallays. “Wij begeleiden bedrijven in dat proces door info te geven en hen te stimuleren om inzicht te krijgen in hun logistieke keten en de douanerisico’s te leren herkennen en beheren,” vult Annie Vanherpe, klantencoördinator bij de algemene administratie der douane en accijnzen aan. “We zijn niet langer de boeman die stokken in de wielen steekt, maar zijn voor bedrijven een vlot bereikbaar aanspreekpunt geworden dat een antwoord geeft op hun vragen over de douanewerking en hen toont hoe die zo vlot mogelijk kan verlopen. Wij moeten Agristo niet leren hoe ze bijvoorbeeld puree moeten maken, maar wél hoe ze die zo vlot mogelijk van land A naar land B kunnen krijgen. Bij ons eerste contact bleken ze douanetechnisch nog niet zo ver te staan. Maar ze hebben dat assessment op de goeie manier aangegrepen.”
AEO zorgt voor vertrouwen
“AEO is niet het ultieme antwoord op de Brexit, dat ervoor zorgt dat je geen énkel douaneobstakel meer tegenkomt”, vervolgt Annie Vanherpe. “Het is wél een tool die een bedrijf helpt om mogelijke problemen het hoofd te bieden, zonder daarbij te moeten panikeren. Het intensieve assessment en de regelmatige opvolging in de toekomst zorgt er bovendien voor dat wij een beter zicht krijgen op de interne werking van het bedrijf. Daardoor groeit er een vertrouwensrelatie die voordelen biedt voor een vlotte douanewerking, ook in andere EU-landen en buiten Europa.”
Momenteel hebben nog maar 497 Belgische bedrijven een AEO-erkenning, waarvan 66 een AEO douanevergunning zoals Agristo. “Dat geeft ons het voordeel dat we de klok rond mogen verladen, terwijl dat anders maar van 8 tot 17u of (mits een toegestane uitbreiding) van 6 tot 22u kan”, besluit Carmen Wallays. “Bovendien is de kans op douanecontroles veel kleiner, ook straks met het Verenigd Koninkrijk. Kortere laadtijden en minder kans op tijdverlies door zo’n controle maakt ons dus ook voor onze klanten een betrouwbare partner. In tijden van onzekerheid is dat voor hen een geruststelling.”