Mark Vanmoerkerke was jurist van vorming en bekwaamde zich na zijn rechtenstudies in de VS, waar hij een MBA-diploma haalde. Na een korte loopbaan bij Amerikaanse multinationals in Brussel, maakte hij zijn opwachting in het bedrijf van zijn vader (touroperator Sunair van Rudolf Vanmoerkerke) en introduceerde hij -gedreven en visionair als hij was – de ‘Apple boys‘ in het familiebedrijf. Samen met jonge topkaders en high potentials, zoals ene Patrick De Maeseneire (die later doorgroeide tot topman bij de chocolademultinational Callebaut), wilde hij de ondernemerswereld een nieuw en innovatief gezicht geven.
Toen de tijd was gekomen om bij Sunair het leiderschap van vader Rudolf over te nemen, wat de logica zelve was, koos deze laatste voor de verkoop aan een buitenlandse (Britse) groep. Het verstoorde de vader-zoon relatie definitief en onherroepelijk. Als ’troostprijs’ mocht hij het zieltogende Sunparks redden van een gewisse dood, een opdracht die Mark Vanmoerkerke in tandem met Eddy Duquenne (de huidige CEO van Kinepolis) met bravoure tot een goed einde bracht. In 2007 kon Sunparks met meerwaarde worden verkocht aan Pierre & Vacances.
Buitengewone duizendpoot
Mark Vanmoerkerke was per definitie een buitengewone duizendpoot. Visionair ondernemer, sportfanaat (ooit actief als speler in eerste klasse, en lid van de eerste kampioenenploeg van Sunair Oostende), oprichter van de Ajax-school (sporten en studeren voor beloftevolle jonge sporters), golfadept en gewezen marathonloper.
Zijn veelzijdigheid bleek ook via de interesse voor kunst en cultuur, waarbij hij zijn eigen en bepaald niet alledaagse kunst stichting uit de grond stampte. In de periode 1994-1995 was Mark Vanmoerkerke ook politiek actief als senator voor de toenmalige CVP, maar het politieke milieu zinde hem geenszins. Zijn uitgesproken en danig gefundeerde meningen over maatschappelijke onderwerpen stak hij echter nooit onder stoelen of banken.
Family man
Ook als family man kende hij amper zijn gelijke. Samen met en met steun van vrouwlief en de liefde van zijn leven Edith, bereidde hij, vooruitziend als hij was, ook het pad mee van zijn kinderen (William en Olivia), die zich onder meer via de beursvennootschap Qrf op utilitair vastgoed konden gooien.
Mark Vanmoerkerke is bij het brede publiek ook bekend als de uitbater van het Thermae Palace Hotel. Hij nam het in 2013 over van de familie Desimpel, bracht er een nieuwe dynamiek in en maakte het weer winstgevend. Eén van zijn dromen was het volledige hotel te renoveren via een privaat vastgoedproject. In de vorige legislatuur oogstten zijn plannen veel bijval, maar tot een renovatie kwam het niet omdat er toen geen politiek akkoord was. Tot op vandaag is het één van de grote hangende dossiers in de badstad.
Met Mark Vanmoerkerke gaat een fenomeen, een visionair ondernemer, een uitermate charmante mens, een pientere intellectueel en een bijzonder veelzijdig persoonlijkheid heen die door een aanslepende ziekte werd geveld. Woorden schieten te kort bij zijn afscheid. De redactie van Made in treurt mee met dit grote verlies.
(KC)