Door de vroege dood van haar man Franz Schwennicke (1970) zag Sofie Hanssens zich door omstandigheden als het ware verplicht om de fakkel van haar man over te nemen bij Delvaux. Het was grotendeels een sprong in het ijle, want van een bedrijf leiden kende ze niets af. Haar talent lag vooral in het creatieve.
Maar snel bleek dat ze wel degelijk over goede leiderschapskwaliteiten beschikte. Van een verlieslatend bedrijf, wat Delvaux toen nog was, maakte ze een rendabele kmo, onder meer dankzij een uitgekiende marketingpolitiek. Ze positioneerde Delvaux als een sterk must have merk, dat ook trendy was. Wat in België goed lukte, kwam in het buitenland nooit echt van de grond, met uitzondering misschien voor Japan.
Na een tijdlang de zaak te hebben geleid met haar zoon François, kwam in 2008 een externe CEO (Christian Salez) mee aan het stuur te zitten. Ook hij slaagde er niet echt in om te scoren op de exportmarkten. In 2011 werd Delvaux verkocht aan Fung Brands uit Hongkong en toen werden wereldwijd tientallen shops geopend in grote wereldsteden. In 2021 kwam Delvaux in handen van de Zwitserse luxegroep Richemont.
foto: Mediahuis/Het Nieuwsblad
e