Addax Motors 2020 – Daniel Kedzierski – Jerome Lefebvre – Jean-Charles Carrette – Debby Termonia

Addax Motors wil via kapitaalsverhoging Europese speler worden

DEERLIJK - Addax Motors uit Deerlijk, de enige Belgische producent van elektrische bestelwagens, krijgt een financiële injectie van 10 miljoen euro, waarvan 8 miljoen via een kapitaalverhoging. De Federale Participatiemaatschappij, consultancybureau Resultance en een familiale investeerder stappen mee in het kapitaal. Deze middelen worden aangewend om de Europese groei verder vorm te geven. “De markt van elektrische voertuigen is hot, door de boom in e-commerce is er een enorme vraag naar duurzame bestelwagens zoals de onze", zegt CEO Jean-Charles Carrette.

De oorspronkelijke aandeelhouders – de familie Carrette en Daniel Kedzierski – gingen op zoek naar extra kapitaal om de Europese ambities waar te maken. Die financiële steun vonden ze bij drie partijen, samen goed voor een kapitaalverhoging van 8 miljoen euro. Daarbovenop komt nog eens  2 miljoen via klassieke bankfinanciering. “We zijn erg verheugd dat de Federale Participatiemaatschappij SFPI-FPIM ons project ondersteunt”, aldus Carrette. “Daarmee illustreert de Belgische overheid dat ze voluit gelooft in een product dat in België ontwikkeld en geproduceerd wordt. Wij kiezen er bewust voor om de maakindustrie lokaal te houden. We zijn trots op onze roots en houden ervan om groot te denken.”

Ook Resultance, een consultancybureau dat gespecialiseerd is in operationele excellentie, springt mee op de kar. Tot slot stapt ook een niet nader genoemde familiale investeerder mee in het kapitaal. De families Carrette en Daniel Kedzierski blijven wel de meerderheid behouden.

Europees distributiemodel en nieuw bestelwagenmodel

Met deze financiële injectie zal Addax in eerste instantie zijn Europees distributiemodel uitwerken. Het bedrijf is nu al actief in twaalf landen, maar streeft naar een integrale dekking op het continent. “We gaan onze penetratie in de huidige markten vergroten en willen gefaseerd voet aan de grond krijgen in andere landen en dat doen we met kleine elektrische bestelwagens die populair zijn bij steden en gemeenten, postdiensten, industriële sites, vakantieparken en last-mile delivery”, zegt commercieel directeur Daniel Kedzierski.

Intussen is het bedrijf ook gestart met de ontwikkeling van een tweede en groter bestelwagenmodel, dat dankzij een verhoogde autonomie vooral geschikt zal zijn voor post- en pakjesdiensten. Addax is ook al gestart met de aanwerving van extra medewerkers om deze groeiprojecten kracht bij te zetten.