Addax Bouchez

Addax Motors wil productie elektrische bestelwagens opschroeven van 500 naar 4.000 stuks tegen 2025

DEERLIJK - Addax Motors wil de productie van elektrische bestelwagens de komende jaren fors opdrijven. Dat zei CEO Jean-Charles Carrette (46) naar aanleiding van het bezoek (Voka-stage voor politici) van de Waalse liberale MR-politicus  Georges-Louis Bouchez. Het nog piepjonge (2016) Addax is met zijn 100 procent elektrische bestelwagens een toonvoorbeeld inzake duurzaamheid en innovatie, en bewijst ook dat de maakindustrie in eigen regio absoluut geen ijdel begrip hoeft te zijn.

De West-Vlaamse producent is de enige ontwikkelaar van elektrische bestelwagens in ons land. “Twee derden van de C02-uitstoot wordt veroorzaakt door bestelwagens of vrachtwagens, zo leren studies”, aldus Jean-Charles Carrette. “Dat heeft ons jaren terug aan het denken gezet en tot de actie doen overgaan.”

Addax Motors wil België mee op de kaart zetten als innovatief productieland en een lans breken voor bedrijven in de Belgische maakindustrie. De afnemers van het in Deerlijk geassembleerd elektrisch rollend materieel bevinden zich vooral in de industrie en de logistieke sector. Ook de overheid (steden en gemeenten) zijn sinds 2016 gretig ingegaan op net unieke aanbod van Addax.

Volgens CEO Jean-Charles Carrette was het bepaald geen sinecure om elektrische bestelwagens in serie aan te maken. “We hebben veel leergeld betaald, maar op net geen zeven jaar tijd hebben we toch al mooi 700 voertuigen afgeleverd, en dat in 15 EU-landen (95 procent is bestemd voor het buitenland). Dit jaar klokken we af op een productiecapaciteit van 500 bestelwagens. Tegen 2025 moet dat cijfer worden opgedreven naar 4.000. De vraag is er, aan ons om de handschoen op te nemen. We gaan voor een tweede productielijn.”

Troeven in eigen huis

Start-up Addax wil tegen volgend jaar ook voor het eerst break-even draaien. Een normaal gegeven gezien de hoge opstartkost en het aantal onderdelen (650) dat in elk voertuig aanwezig is. “We hebben troeven in huis die anderen niet hebben”, aldus de CEO. “Vandaag assembleren we één voertuig al op 35 uur tijd, een gigantische tijdwinst in vergelijking met de eerste jaren. Inzake duurzaamheid gaan we heel ver. Alle onderdelen beantwoorden aan het duurzaamheidscriterium en worden toegeleverd vanuit eigen land of een ander EU-land, met uitzondering van de cel in de batterij (uit China). Klanten kunnen ook rekenen op een uitgebreide dienstverlening met een over omzeggens heel West-Europa uitgespreid distributienetwerk, dat 24 uur service verleent. Finaal zijn onze voertuigen ook fully digitalised.”

De Deerlijkse kmo is vandaag al goed voor een omzet die richtig 15 miljoen euro gaat. Bij Addax werken om en bij de 50 mensen in een sfeer die volgens insiders er één is om u tegen te zeggen. “Op vrijdagavond staat onze CEO zelf achter de bar om iedereen te dienen”, aldus één van de medewerkers. “Dat zorgt voor een positief groepsgevoel en een sfeer van wederzijds respect.”

Prioriteiten stellen

Addax Motors en CEO Carrette grijpen de zomerstage aan om de productielijn en de 6 verschillende configuraties van de Addax-voertuigen (van afvalcontainer, tot cargo, hydraulische tipper of koelwagen, met de mogelijkheid voor afwerking op maat) te laten zien aan de MR-politicus, maar ook om de noden en bezorgdheden van de sector op de kaart te zetten.

“Duurzame mobiliteit is niet alleen een kwestie van fiscale voordelen geven om het bedrijfswagenpark te laten omschakelen naar elektrisch rijden”, klinkt het bij het management van Addax Motors. “Om de elektrificatie helemaal door te zetten moeten bedrijven en steden en gemeenten ook gemakkelijker, en voordeliger, toegang krijgen tot duurzame transport- en nutsvoertuigen.”

De elektrificatie van (bedrijfs)voertuigen zal de komende jaren alleen maar toenemen. Dat is ook de overtuiging van Georges-Louis Bouchez. “Elektriciteit die wordt opgewekt met hernieuwbare of kernenergie is onmisbaar in de strijd tegen de CO2-uitstoot en ze maakt ons onafhankelijk van duur, onzeker en vervuilend buitenlands gas”, zei Georges-Louis Bouchez (MR).

Voka hielp het bezoek mee organiseren. “Mobiliteit en de elektrificatie van alle soorten vloten vormen een belangrijke uitdaging voor de komende jaren”, zei Matthieu Marisse, regioverantwoordelijke Midden‑ & Zuid‑West‑Vlaanderen bij Voka. “Het is fantastisch en treffend dat Addax Motors dit doet vanuit West-Vlaanderen, veruit de meest ondernemende regio van Vlaanderen en dé bakermat van de creatieve maakindustrie. Het bedrijf bewijst in elk geval wat wendbaarheid betekent in de praktijk.”