De spoorwegmaatschappij NMBS heeft 98 extra M7-dubbeldek treinen besteld bij de treinbouwer Alstom. Het order is goed voor een investering van 268 miljoen euro. Zo meldt het persbureau Belga. De deal tussen de NMBS en Alstom maakt deel uit van een raamovereenkomst voor de levering van maximaal 1.362 rijtuigen die in 2015 werd ondertekend. Tot nu toe bestelde de spoorwegmaatschappij 747 rijtuigen, en daar komen er dus nog eens 98 stuks bij. “Dit order onderstreept het grote vertrouwen dat de NMBS heeft in onze dubbeldek treinen”, zegt Bernard Delvaux namens Alstom Benelux.
De nieuwe M7-rijtuigen zijn compatibel met de bestaande M5- en M6-dubbeldekkers, kunnen maximaal 200 kilometer per uur sporen en zijn compatibel met het nieuwe ETCS-veiligheidssysteem. Dat is de Europese standaard voor spoorwegbeveiliging, die garandeert dat een trein de maximumsnelheid niet overschrijdt.
Bijkomende productie
De dubbeldek treinen worden geassembleerd in de Alstom-vestigingen in Brugge, het vroegere Bombardier, en in het Franse Valenciennes. Het kenniscentrum van de treinbouwer in Charleroi staat in voor het tractiesysteem en de seinstelsels. De bestelling is opnieuw een meevaller voor de zowat 500 werknemers van de Brugse vestiging, die zich exact een jaar geleden al verzekerd wist van een order voor 200 extra treinen. Kort nadien werd een extra productielijn geopend, goed voor een investering van 6 miljoen euro en 180 bijkomende jobs.
De Brugse vestiging heeft een lange traditie in de treinbouw. Het vroegere Brugeoise werd in de jaren tachtig overgenomen door de Canadese groep Bombardier. In februari 2020 kwam de Canadese groep Bombardier – en dus ook de Brugse fabriek – terecht in Franse handen (Alstom). Alstom heeft van bij het begin een gunstig perspectief voorop gesteld, zowel qua orderboek als inzake tewerkstelling als inzake kwaliteit .