Over duaal leren is al heel wat gezegd en geschreven, maar in de praktijk blijven de resultaten hopeloos achterop. Heel wat beroepsgerichte competenties leer je nochtans best in de praktijk in plaats van op school. Duaal leren biedt daarop een uitstekend antwoord: lessen op school worden gecombineerd met leren op de werkvloer. Dankzij dit systeem zijn leerlingen uit het secundair onderwijs op en top klaar voor een job in onze bedrijven, die een nijpend tekort hebben aan kwalitatief opgeleide medewerkers.
Vlaanderen wil tegen 2030 naar 10.000 leerlingen in een duaal traject. Geen wonder, want het systeem biedt een duidelijke triple win, voor leerlingen, scholen én bedrijven. Maar momenteel volgen slechts iets minder dan 2.500 leerlingen secundair onderwijs in Vlaanderen zo’n traject. Amper een vierde dus van waar we zouden moeten staan.
Concreet actieplan
Voka West-Vlaanderen laat bij monde van voorman Bert Mons weten dat er aan de boom zal geschud worden: “Door samen concrete werven aan te pakken moet het haalbaar zijn om tegen 2030 in West-Vlaanderen 2.000 leerlingen in een duale opleiding te hebben”, zegt Mons. “Dat staat borg voor evenveel sterke toekomstige werknemers, die met de juiste bagage en vol vertrouwen onze ondernemingen zullen helpen groeien. Bedrijven staan te popelen om leerlingen op te leiden en structureel samen te werken met scholen uit de buurt. Voor hen is het de ideale manier om kwalitatief sterke werknemers te vinden in een bijzonder krappe arbeidsmarkt.”
De concrete actiepunten op korte termijn zijn deze: flexibiliseren van bepaalde voorwaarden zoals het minimumaantal uren op de werkplek, opkrikken van het imago (duaal leren is een sterk merk en dat moet ook getoond worden) en tijd geven aan mentoren en trajectbegeleiders voor kennisdeling en netwerking.
De werven op de lange termijn dan: regionaal spreiden van opleidingen om overlappingen en hiaten te vermijden, nog beter afstemmen op de noden van de arbeidsmarkt, dankzij input van ondernemingen en voluit kiezen voor duaal leren als volwaardige leerweg op de kwalificatieladder (meer gaan voor exclusief duale opleidingen).
info: Deze week nog kunnen bedrijven die meer willen weten over duaal leren, bij Voka West-Vlaanderen terecht voor een gratis infosessie op 16 februari.
|
|
De ondernemingen en scholen staan dus klaar om duale leertrajecten uit te rollen maar de leerlingen volgen duidelijk (nog) niet. De cijfers in West-Vlaanderen stegen weliswaar in vergelijking met vorig jaar maar dat heeft vooral te maken met de integratie van het stelsel ‘ leren en werken’. In de feiten blijft het aantal duale trajecten in onze provincie op eenzelfde niveau steken, terwijl we net een grote sprong vooruit zouden moeten nemen. Hoog tijd dus om duaal leren te boosten.
Naar 2.000 leerlingen duaal in West-Vlaanderen
Voka nationaal en het Vlaams Werkgeversplatform hebben daarvoor een actieplan uitgewerkt. Voka West-Vlaanderen heeft van bij het begin sterk aan de kar geduwd om duaal leren erkend te krijgen, en zet nu ook overtuigd de schouders onder dit plan. De ambitie voor West-Vlaanderen?
|
Concrete actiepunten op korte termijn:
- Flexibiliseren van bepaalde voorwaarden zoals het minimumaantal uren op de werkplek.
- Opkrikken van het imago: duaal leren is een sterk merk en dat moet ook getoond worden.
- Tijd geven aan mentoren en trajectbegeleiders voor kennisdeling en netwerking.
Werven op lange termijn:
- Regionaal spreiden van opleidingen om overlappingen en hiaten te vermijden.
- Nog beter afstemmen op de noden van de arbeidsmarkt, dankzij input van ondernemingen.
- Voluit kiezen voor duaal leren als volwaardige leerweg op de kwalificatieladder: meer gaan voor exclusief duale opleidingen.
Bedrijven die meer willen weten over duaal leren kunnen bij Voka West-Vlaanderen terecht voor een gratis infosessie op 16 februari.