Donderdagmorgen werden ruim 125 opvallende affiches uitgehangen aan de horecazaken van groot Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, met als opschrift: Immo VDB, zaak over te nemen door de overheid.
Met deze actie wil de lokale horeca een noodkreet slaan. “We wachten bang af hoeveel van onze collega’s uiteindelijk het niet zullen redden van deze verdrinkingsdood, en dat terwijl deze regering schaamteloos toekijkt naar deze afslachting”, aldus de mededeling. “Sinds 15 maart vorig jaar is de horeca grotendeels gesloten gebleven en leven we binnenkort 8 maanden in deze onzekerheden. Sindsdien krijgen verschillende sectoren waaronder de horeca, die garant staan voor ruim 135.000 arbeidsplaatsen, geen enkel toekomstperspectief. Er is alleen onzekerheid met alle gevolgen vandien: stock die vervalt, levenswerken die kapot gaan, enzovoort.”
Veel vragen
Een bijzondere toestand waar veel hard werkende ondernemers de dupe van zijn. Vooral het gebrek aan perspectief en communicatie vanuit de overheid weegt zeer zwaar door op de sector. De zelfstandige ondernemers binnen deze sector maken zich heel wat zorgen. “Een grote zorg is hoelang we nog ons gemotiveerd personeel kunnen behouden nu zij al die maanden op 70% van hun loon terugvallen”, aldus Dave Christiaens die een zaak (Souffleur) uitbaat aan het Kortrijkse Schouwburgplein. “Zullen er verdere investeringen nodig zijn wanneer we mogen opengaan, zoals bijvoorbeeld het al dan niet plaatsen van een ventilatiesysteem? Hoelang zullen de steunmaatregelen blijven gelden? Zullen de voorgaande BTW-regels (6%) bij heropening ingevoerd worden? Zal elk type horeca op hetzelfde moment kunnen openen en zal een heropening tijdig aangekondigd worden?”
Stad solidair
De horeca-uitbaters zijn het er over eens dat ze van de stad Kortrijk veel solidariteit en zelfs steun ondervinden in deze moeilijke periode. Wat in schril con,tast staat met wat de federale overheid doet. In afwachting van betere tijden sluiten de horeca-ondernemers ook onder elkaar zoveel mogelijk de rangen. Ze hopen dat ze binnenkort opnieuw aan de slag kunnen en doen wat ze graag doen: hun klanten ontvangen in een vertrouwde omgeving en hen soigneren.