LEUVEN – Content, de zero waste winkel in Leuven, lanceert op 20 april aanstaande een nieuw concept. In Hal 5 in Kessel-Lo opent Content Catert. Op de nieuwe stek wordt gekookt voor de verkoop in de winkel aan de Tiensestraat en voor bedrijfscatering en events.
In een gloednieuwe keuken zullen de Content-koks op dagelijkse basis voor onder andere vegetarische en plantaardige dagschotels, groentespreads en soep zorgen dat in de vestiging van Content langs de Tiensestraat wordt verkocht. Daarnaast wordt de nieuwe Content-stek in Hal 5 ook de uitvalsbasis voor catering voor bedrijven en events.
Dezelfde waarden delen
Duurzaamheid, circulair denken, community building: Content en Hal 5 delen dezelfde waarden. “Logisch dus dat daar op een goeie dag een partnerschap van zou komen”, aldus de coöperatieve Content. “We kunnen vanaf nu op grotere schaal gezonde en betaalbare gerechten aanbieden en tegelijk voedseloverschotten vermijden in de winkel. Daarnaast kan Content tegemoet komen aan de vraag naar duurzame catering voor bedrijven en events. Zo is er een ontbijt-aanbod met granola, yoghurt, brood met huisgemaakt zoet beleg en warme dranken en lunch met soep, saladebar, groentenspreads, zuurdesembrood en lokale sappen. Voor bedrijfsrecepties levert Content onder andere snackplatters, groentendips en salads in a jar. Ook een aanbod helemaal op maat behoort tot de mogelijkheden.”
Hectisch
Voedselverspilling tegengaan was altijd al belangrijk voor Content. In het prille begin werden voedseloverschotten uit de winkel verwerkt tot democratisch geprijsde hapjes waar klanten in een lunchhoek van konden genieten. Omdat de beschikbare ruimte daarvoor al snel te klein was, werd overgestapt op dagverse en ter plaatse klaargemaakte spreads, maaltijden en soepen die de klanten in eigen potje of bakje kunnen meenemen. Intussen wordt de combinatie van keuken en winkel in de Tiensestraat door de groeiende populariteit van de catering-producten te hectisch. Vandaar
de beslissing om in Hal 5 een keuken te openen. Op 20 april aanstaande wordt het nieuwe concept officieel geopend.
Filosofie
Content is een coöperatieve voedingswinkel met intussen 180 coöperanten die elk maximum 1.000 euro hebben ingebracht. Net als bij een “gewoon” aandeel kunnen de coöperanten in het slechtste geval hun inbreng verliezen als de zaak slecht zou aflopen. De afgelopen vier jaar werd 110.000 euro opgehaald om verschillende projecten te ondersteunen zoals de opening van Content aan de Tiensestraat, de mini-versie in foodmarket De Smidse en de start van de cateringdiensten voor bedrijven en events.