AARSCHOT – Dat de mondmaskerplicht nogal wat mensen op de zenuwen begint te werken, ondervindt ook het winkelpersoneel. “Iedere dag gaan er wel klanten de discussie met onze medewerkers aan, dat is onhoudbaar. Onze verkopers zijn geen virologen”, zegt Luc Cools van Fruitmarkt Cools, met een vestiging op de Herseltsesteenweg in Aarschot. Cools vraagt in Gazet van Antwerpen meer respect van de klanten.
Fruitmarkt Cools is met 30 winkels in de provincies Vlaams-Brabant en Antwerpen een bekende keten voor groente en fruit. Als voedingszaak konden de filialen ook tijdens de lockdown gewoon open blijven, maar zaakvoerder Luc Cools heeft de indruk dat sommige klanten hun coronamoeheid uitwerken op het winkelpersoneel. Op zijn Facebookprofiel deed hij deze week een oproep voor meer respect.
“Verkopers zijn geen virologen”
“Ik kreeg dit weekend te horen dat er op één dag in minstens vier van onze winkels klanten in discussie waren gegaan met het personeel over de coronamaatregelen”, vertelt Cools bij de collega’s van Gazet van Antwerpen. “Het gaat vooral om de verplichting om een mondmasker te dragen op openbare plaatsen en in handelszaken. Sommige mensen reageren zelfs agressief wanneer het personeel hen daarop wijst. Je kunt een eigen mening hebben over de aanpak van het virus, maar ga daarover geen ruzie maken met de medewerkers in de winkels. Wij stellen verkopers tewerk, geen virologen. Zelfstandige winkeliers moeten een boete van 750 euro betalen per klant zonder mondmasker. Onze mensen lopen zelf de hele dag onafgebroken met een mondmasker voor hun gezicht, wat tijdens de hittegolf absoluut geen pretje was. Hoe vervelend ook, iedereen moet de opgelegde maatregelen gewoon toepassen.”
Niet in fruit knijpen
Naast de maatregelen van sociale afstand en mondmaskerplicht hanteert Fruitmarkt Cools al langer het winkelbeleid dat klanten de verse koopwaar in de winkel zelf niet mogen aanraken. “Met dat hygiënische aspect profileren we ons als winkel zelfs al jaren, maar in deze coronatijden benadrukken we die maatregel nog eens extra. Wat heeft het voor zin dat je wel je winkelkar ontsmet, maar vijf meter verder met blote hand in stukken fruit zit te knijpen en ze daarna terug legt? Bepaalde mensen hebben daar kennelijk nog altijd moeite mee.”
De grote meerderheid van het cliënteel volgt de maatregelen probleemloos op, maar die paar spreekwoordelijke rotte appels hebben wel een impact op het personeel. “Procentueel gezien is het aantal klanten dat voor problemen zorgt verwaarloosbaar klein, misschien zelfs maar een half procent”, rekent Cools uit. “Maar dat betekent wel dat al onze verkopers er iedere dag één of twee keer mee te maken krijgen. En ieder heeft een ander karakter, de ene kan daar beter mee om dan een ander. In deze tijd werken we natuurlijk heel veel met jobstudenten. Sommigen van hen zitten na zo’n ervaring met een botte klant tijdens de middagpauze te huilen. Ik breek daarom een lans voor alle medewerkers van onze en andere winkels: toon alsjeblief een beetje respect voor deze mensen, zij hebben het in deze tijden van coronabeperkingen sowieso ook al zwaarder dan anders.”
Bron: Gazet van Antwerpen.