LEUVEN/HALLE/VILVOORDE – Eigen zaak met bankrekening opstarten? Xerius en KBC combineren het proces. Een primeur! De twee bedrijven sloegen de handen in elkaar om de drempel naar ondernemerschap aanzienlijk te verlagen.
Een starter of ondernemer die vandaag een zaak uit de grond wil stampen doet normaal een beroep op een (digitaal) ondernemingsloket. Bij de opstart van je zaak heb je ook een zakelijke rekening nodig en daarvoor ben je nog altijd op je bank aangewezen. Vanaf 25 juni aanstaande behoort deze extra drempel definitief tot het verleden. Als eerste in de markt bieden ondernemingsloket Xerius en bankgroep KBC dit proces in één beweging aan. Via het online platform van Xerius zal de kersverse ondernemer meteen zijn rekeningnummer ontvangen, de klok rond.
Weg met administratieve rompslomp
Wanneer een startende ondernemer, die KBC Touch-klant is, zijn eenmanszaak registreert via Xerius Ondernemingsloket, dan zal hij/zij ervoor kunnen kiezen meteen een digitale zakelijke rekening te openen. Bij onmiddellijke activatie van die rekening, koppelt KBC het rekeningnummer naar Xerius terug. Zo wordt het rekeningnummer meteen opgenomen in de aanvraag tot inschrijving van de eenmanszaak in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dit versnelt in grote mate de aanvraag van het ondernemingsnummer en zorgt ervoor dat de ondernemer sneller aan de slag kan gaan. “Als partner van de zelfstandigen speelt Xerius hier in op de nood aan het snel afhandelen van de administratieve rompslomp zodat de zelfstandige kan focussen op zijn zaak en zijn passie,” zegt Franky Haesevoets, Afgevaardigd bestuurder bij Xerius.
Niet-klanten in het najaar
Vanaf het najaar zullen ook startende ondernemers die nog geen KBC-klant zijn op dezelfde manier een zakelijke rekening kunnen openen. KBC meent ook al stappen te hebben gezet om gelijkaardige samenwerkingen met andere banken te bespoedigen. “Steeds meer particulieren kiezen duidelijk voor een gebruiksvriendelijke en snelle manier om een rekening te openen. We willen diezelfde gebruiksvriendelijkheid nu ook aanbieden aan ondernemers, niet alleen via onze eigen kanalen maar ook door samen te werken met partners zoals Xerius,” besluit Karin Van Hoecke, Directeur digitale transformatie bij KBC.