Würth heeft in Sint-Stevens-Woluwe, deelgemeente van Zaventem, een winkel geopend zonder personeel. Onder meer om de files te vermijden zullen geregistreerde bouwprofessionals dag en nacht terechtkunnen in het nieuwe 24/7 servicepoint van de bouwgroothandel. Klanten komen binnen met een speciale badge en scannen hun aankopen. Een Europese primeur.
De nieuwe winkel is gevestigd naast de bestaande vestiging aan de Leuvensesteenweg. Klanten kunnen de klok rond de onbemande shop binnenstappen. “Het is niet onze bedoeling om geen personeel meer te hebben”, zegt salesmanager Lode Van de Velde. “Onder meer door de mobiliteitsproblemen zijn ook de huidige ruime openingsuren niet voldoende. En we willen onze klanten toch blijven bedienen.”
Daarom startte Würth een winkel waar vaklui na registratie met een badge binnen kunnen. Zonder personeel, maar met een zelfscankassa, die bewaakt wordt door camera’s. De facturen worden nagestuurd.
“We hebben vastgesteld dat met meer verschillende verkoopkanalen de binding met het bedrijf sterker wordt. Iedereen heeft de mond vol van e-commerce. Wij blijven ook op onze webshop inzetten. De bedoeling is om de taart groter te maken, groei te halen uit meerdere kanalen en toch nabij te blijven.”
Het assortiment in de winkel zonder personeel bevat de 1.500 meest courante verbruiksartikelen binnen het gamma van Würth. De producten variëren van klein gereedschap, lijmen en beschermingsmateriaal tot bouten en vijzen. Machines worden niet aangeboden.
Als het experiment een succes wordt, overweegt de groothandel in bouwmaterialen een dergelijke afdeling in al zijn vestigingen in ons land. “Vandaag hebben we in België en Luxemburg 22 shops. Een deel van de winkel zou dan na de uren toegankelijk kunnen worden.”
Vanuit het Duitse moederbedrijf wordt het project van nabij opgevolgd.