In Leuven werd de campagne woensdag fietsdag gelanceerd. Die moet de Vlaming minstens een dag per week op de fiets krijgen. De campagne die woensdag werd voorgesteld, is een initiatief van Cera, KBC en Mobiel 21. Steun komt er van meer dan vijftig middenveldorganisaties en openbare besturen zoals steden, gemeenten en provincies.
Uit een eigen fietsonderzoek blijkt volgens de initiatiefnemers dat slechts vier op tien Vlamingen wekelijks fietsen. Twee op tien fietsten het afgelopen jaar bijna geen enkele keer en drie op tien doen dat bijna nooit. Meer dan een op tien Vlamingen bezit niet eens een fiets.
Slechts negentien procent fietst naar het werk. Het slechte weer en te veel bagage of boodschappen zijn de grootste drempels om de fiets te nemen. Zeventig procent vindt fietsen in de stad gevaarlijk en twintig procent is van oordeel dat er te weinig of slechte fietspaden zijn. De auto nemen blijkt vaak routine.
Negen op de tien Vlamingen verklaren zich akkoord met de stelling dat een dag fietsen per week al het verschil kan maken naar gezondheid, milieu en fileleed.
De campagne woensdag fietsdag wil de Vlaming stimuleren meer te fietsen en minstens een dag per week de fiets te nemen. Op woensdagfietsdag.be kan de deelnemer zich een fietsdoel stellen. Zoals een keer per week met de fiets naar de bakker, twee keer per week met de kinderen naar school en drie keer per week naar het werk.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) woonde de lancering van de campagne bij. “We moeten met praktijkvoorbeelden illustreren dat je sneller en comfortabeler op het werk geraakt met de fiets dan met de auto.” Hij stelde dat bedrijven hun investeringen in fietsinfrastructuur en toebehoren zoals douches voor 120 procent kunnen aftrekken van hun vennootschapsbelasting.