pop-up1513262421

Winterpop-up in strijd tegen leegstand

De hele maand december huist in het Ortshuis in Vilvoorde een winterpop-up. Enkele ondernemers tonen er hun kunnen. Resoluut werd gekozen voor een centrumlocatie. Het initiatief wordt zo een symbool van de strijd tegen de leegstand.

Unizo Vilvoorde lanceerde de winterpop-up in samenwerking met de stad Vilvoorde, Unizo Vlaams-Brabant & Brussel, POM Vlaams-Brabant en de provincie Vlaams-Brabant. De  keuze voor een centrumlocatie is ingegeven door de intentie om het handelscentrum te versterken en een bedrijvige kern te bewerkstelligen.

Ook Vilvoorde wordt immers geconfronteerd met leegstand. Sedert enkele jaren daalt het aantal leegstaande panden in de stad. Zo telde Vilvoorde in 2016 nog 97 leegstaande panden. In 2017 bleven maar 81 panden leeg staan. De structurele leegstand (langer dan drie jaar) bleef stabiel op 23 procent van het aantal panden.

Starters

De leegstand van korter dan een jaar nam in 2017 af, maar vertaalde zich in langdurige leegstand (een tot drie jaar). Een aanzienlijk deel van de leegstand bevindt zich in de Leuvensestraat, waar niet minder dan 48,4 procent van de winkelvloeroppervlakte onbenut blijft.

De winterpop-up biedt de mogelijkheid aan starters om producten op een laagdrempelige manier aan de man te brengen, aan webshops om offline te werken, aan kunstenaars om uit de muren van hun atelier te breken en aan dienstverleners om zich in de winkelstraat te vestigen. In het Orthuis huizen onder meer Java koffiebar, Boaime, Design Originals, ArtEco, De Raster, Guerra Gloria en Helena Toscano.