Per keer dat hij gaat shoppen, spendeert een Belg gemiddeld 92 euro en het grootste deel daarvan gaat naar kleding. Dat concludeert de Group Hugo Ceusters-SCMS, de grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcentra in Belgë, uit een reeks recente onderzoeken bij 13.298 Belgen.
Group Hugo Ceusters-SCMS verwerkt al jarenlang de socio-economische data van bezoekers van een groot deel van de shoppingcentra in ons land. Het is de eerste keer dat de vastgoedgroep met de resultaten van haar grootschalige bevraging naar buiten komt.
Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddeld bedrag dat wordt uitgegeven tijdens een dagje shoppen licht steeg: van 89 euro in 2013 tot 92 euro in 2014. Bijna de helft van dat budget (42 euro) gaat naar kleding, gevolgd door hobbybenodigdheden (12 euro) en verzorgingsproducten (8euro). Ook schoenen doen het goed. Het zal u ook niet verbazen dat de meeste Belgen het shoppen even afwisselen met een bezoekje aan een horecazaak.
Al is het gemiddeld te besteden bedrag gestegen, het aantal mensen dat tijdens een dagje shoppingcenter helemaal niets uitgeeft, steeg vorig jaar met vier procent: van 6,4 procent in 2013 naar 10,2 procent in 2014. Er wordt dus meer uitgegeven, maar wel door minder mensen. De verklaring zou kunnen liggen bij de huidige generatie jongeren, die op verschillende vlakken het Belgische shoppinglandschap fel beïnvloedt. Zo lokten de shoppingcentra vorig jaar bijna vijf procent meer jongeren dan in 2013 (30,1% in 2013, 34,8% in 2014), maar niet altijd om te kopen, wel om te kijken of te ‘socializen’.
“Voornamelijk de jonge bezoekers introduceren langzaam maar zeker een nieuwe manier van shoppen in ons land”, zegt Hans Van Laer, directeur van de researchafdeling bij Group Hugo Ceusters-SCMS. “We zien dat er meer aan’showrooming’ wordt gedaan. Veel jongeren gaan eerst in de winkel kijken en daarna doen ze thuis hun aankopen via de website van de winkel. Het omgekeerde fenomeen doet zich eveneens voor: men zoekt eerst alle info online om dan toch naar de winkel te gaan, het product daar even grondig te bekijken en vast te nemen en vervolgens te kopen. Retailers spelen hier steeds meer op in door zowel op de fysieke winkel in te zetten als op hun eigen online shop.”
Belgen gaan iets minder frequent shoppen in shoppingcentra, dikwijls zelfs minder dan één keer per maand – maar als we het dan doen, gaan we wel ‘all the way’. Het aantal mensen dat drie uur of langer in een shoppingcenter blijft hangen, is licht gestegen van 24 procent in 2013 tot 27,6 procent in 2014. Bovendien spelen ook de toenemende file- en mobiliteitsproblemen een almaar belangrijkere rol. Vorig jaar ging vier procent meer mensen – of bijna één op de vijf -met het openbaar vervoer naar de shoppingcentra (13,5% in 2013, 17,5% in 2014). Ook dat is vooral te wijten aan de jonge shoppers, want hoe ouder hoe groter de kans dat men de wagen neemt. Wie met de auto gaat shoppen, geeft vaak meer uit dan wie het openbaar vervoer neemt.
“Het evolueert traag, maar de tendens gaat duidelijk richting meer openbaar vervoer”,zegt Hans Van Laer. “In de jaren‘90, de beginjaren van Wijnegem ShoppingCenter, kwam meer dan 90 procent van de bezoekers met de wagen. Nu is dat nog maar 77 procent.”